Bezoek Duitse kerstmarkten 10-12 en 12-12-2022

Ik vind het altijd heerlijk om een Duitse kerstmarkt te bezoeken. Toen mijn man nog leefde gingen we ieder jaar met de auto naar Bremen. In het jaar dat hij overleden was ben ik er met een bustocht heengegaan en de afgelopen twee jaar kon het niet vanwege corona. Dit jaar zou mijn zusje speciaal naar me toe komen om twee kerstmarkten te gaan bezoeken. Natuurlijk werd het ook Bremen en we wilden ook de kerstmarkt in Osnabrück bezoeken maar ik kreeg van de busmaatschappij al vroeg een telefoontje dat die naar Osnabrück niet zou gaan op de dag die wij geboekt hadden. We besloten dan hiervoor in de plaats naar de markt in Oldenburg te gaan.  
De zaterdag dat we naar Bremen gingen was het behoorlijk koud maar liever kou dan regen. De bus zette ons in het centrum af en ik wist heel goed hoe ik op de markt moest komen maar ik wilde eerst naar de konditorei, waar ik ook altijd met mijn man koffie ging drinken. Ze hebben daar heel veel soorten lekker gebak maar het duurde nog wel even voordat ik de konditorei gevonden had hoewel het achteraf niet moeilijk te vinden was.
Natuurlijk wilde ik haar ook het standbeeld van de Bremer Stadsmuzikanten laten zien.
Sinds 1953 staat er in het centrum van Bremen, naast het stadhuis, een bronzen standbeeld van de vier muzikanten; een ezel, een hond, een kat en een haan die op elkaar staan. Dit bronzen beeld is gemaakt door de kunstenaar Gerhard Marcks en vormt een eerbetoon aan het populaire sprookje van de gebroeders Grimm. Volgens het verhaal gaan de vier dieren op reis naar Bremen op zoek naar een beter leven.
Er wordt gezegd dat het geluk brengt de beide voorpoten van de ezel tegelijkertijd vast te houden. Je mag echter nooit slechts 1 been vasthouden, want dan zou de ene ezel de andere ezel de hand schudden.
Achteraf wist ik wel dat je beide voorpoten moest vasthouden maar ik dacht er op dat moment niet aan, sorry hoor zusje.
Het was heel erg druk op de markt en bij de kraampjes wat ik wel jammer vond want het was niet mogelijk om foto's te maken.
Natuurlijk namen we ook een gebakken camembert (om dit kraampje te vinden kostte het me ook weer wat moeite) Ik had graag ook weer een rode glazen kerstbal gekocht maar het was zo druk in dit stalletje dat ik er niet echt goed kon rondkijken dus hoopte ik dat ik er een in Oldenburg kon bemachtigen.
We slenterden wat langs de kraampjes en bezochten ook nog een mooi warenhuis en besloten voordat we weer terug naar de bus moesten om eierpunch te gaan drinken. Gelukkig konden we de kraam waar je ook binnen kon zitten vrij snel vinden. De eierpunch smaakte zoals altijd weer heerlijk. Het werd langzamerhand tijd om richting de bus te gaan.
Mijn zusje kwam een bankje tegen en vond het heerlijk om even van de benen te zijn en die man vond het leuk om even gezelschap te hebben, haha.
Ondanks dat het niet zo erg warm was die dag hebben we er weinig last van gehad. Het was weer leuk om er te zijn. Hoewel ik het altijd mooier vind om er aan het eind van de middag en in het begin van de avond te zijn. Met mijn man was ik er altijd later omdat we tegen de middag van huis gingen en in het donker is het natuurlijk veel sfeervoller.
's Maandags gingen we naar de kerstmarkt in Oldenburg. De bus zette ons vlak bij het overdekte winkelcentrum en het Slot af.
Waar nu het prachtige Oldenburger slot staat te pronken, stond in oude tijden een waterburcht.
Het Oldenburger slot is de voormalige residentie van de graven, hertogen en de groothertogen van Oldenburg. Het slot is in de loop der eeuwen vaak veranderd van uiterlijk. Zo liet graaf Anton Günther aan het begin van de 17e eeuw zijn residentie in renaissancestijl bouwen. Later werd de gevel van het slot voorzien van rococo-elementen. Aan het einde van de 18e eeuw werd de bibliotheekvleugel gebouwd en werd het slot heringericht in een classicistische stijl. Enkele van de historische toonkamers zijn tot op heden grotendeels behouden. Grote delen van de gevel stammen niettemin overduidelijk uit de barok. Sinds 1921 is in het slot een deel van het Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte (Deelstatenmuseum voor kunst en cultuurgeschiedenis) ondergebracht.
We besloten om eerst iets op te zoeken waar we koffie konden drinken nu dat viel nog niet echt mee want we wilden wel iets hebben waar we ook iets van lekker gebak konden krijgen. Uiteindelijk vonden we dan toch iets. Ik moet zeggen dat ik het die maandag eigenlijk kouder vond dan de zaterdag ervoor.
We kwamen langs de Lappan klokkentoren.
Lappan is een historische klokkentoren in de stad Oldenburg. De toren is het oudste geplande monument in Oldenburg. Het is 35 meter hoog met een renaissancekoepel en overleefde de brand van 1676 in Oldenburg. De toren behoorde ooit toe aan het Holy Spirit Hospital. In 1709 werd het vorige shingledak vervangen door een koperen koepel.
Ik moet zeggen dat we een beetje liepen te dwalen in de stad want ik had graag wat mooie winkels bezocht maar die waren er of zagen we niet. 
Ook de markt viel ons wat tegen want die was heel wat kleiner dan die in Bremen.
De Lambertikerstmarkt is vernoemd naar de De Sint-Lambertuskerk (Duits: St.-Lambertikirche) Het is een protestantse kerk. Opvallend is de tegenstelling tussen het exterieur en interieur. Buiten vermoedt men een neogotisch hallenkerk, terwijl men binnen een classicistische rotonde aantreft. De kerk kent vijf torens, waarvan de hoogste toren 86 meter is; daarmee is het Lambertuskerk het hoogste bouwwerk van de stad. De Lambertuskerk is de hoofdkerk van de Evangelisch-Lutherse Kerk te Oldenburg.
We gingen de kerk in een de kerk viel me inderdaad tegen het was duidelijk een protestantse kerk om te zien dus sober. Er was een koor bezig met het repeteren van kerstliederen.
Ook nu hadden we wel trek in een gebakken camembert.
Ik had gehoopt dat ik hier een mooie rode glazen kerstbal had kunnen kopen maar er was hier geen speciale kraam met kerstballen, helaas.
We hadden wel zin om ergens binnen iets te gaan drinken en we besloten een glühwein te nemen. Ik zag nergens iets waar ze een eierpunch hadden want eigenlijk had ik dit liever gehad. Maar toch warmde de glühwein ons lekker op en hierna gingen we de markt weer op.
Intussen was het schemerig geworden en dus ook sfeervoller maar we vonden ook dat het nog kouder geworden was.
We vonden de kerstmarkt in Bremen veel meer de moeite waard dan die in Oldenburg. In Bremen zijn er veel meer kramen en in het centrum zijn ook veel meer mooie winkels. Ik heb nu deze kerstmarkt in Oldenburg bezocht en zal deze niet meer bezoeken maar er zijn er nog veel meer markten hier in de buurt van de Duitse grens maar Bremen zal waarschijnlijk wel jaarlijks op mijn lijstje blijven staan.
Ik plaats hier tenslotte nog twee foto's van de levende kerststal in mijn woonplaats (het kindje in de kribbe was trouwens een pop)
Ik vond het heel gezellig dat mijn zusje met me meeging naar de kerstmarkten. Misschien dat we volgend jaar wel Osnabrück kunnen doen als het in je rooster past. 

19 opmerkingen:

  1. Wat een leuke manier om in de kerstsfeer te komen. Slenteren met je zus langs kraampjes en door 2 steden, sfeer proeven, heerlijke geuren, gezellig aan de glühwein, eierpunch, dat is toch genieten. Jammer dat het niet gelukt is met de rode kerstbal, maar ja je kan niet alles hebben. Zo'n levende kerststal in je woonplaats is toch ook prachtig om te zien, hoop dat Josef en Maria er warmpjes bij zaten bij deze temperaturen. Liefs GeZet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik heb de andere jaren altijd in Bremen nog een rode glazen kerstbal gekocht. Was in Bremen veel te druk om bij het stalletje goed te kijken en ik had mijn hoop toen op Oldenburg gezet.

      Verwijderen
  2. Beide kerstmarkten waren zeker de moeite waard. Al vond ik Bremer sfeervoller. Bedankt voor de gezellige dagen.

    Je zusje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Bremen was inderdaad veel sfeervoller. Misschien dat we volgende keer weer samen een kerstmarkt in Duitsland kunnen bezoeken.

      Verwijderen
  3. Bremen is vanaf hier een aanzienlijke trip maar jij woont er natuurlijk een stuk dichterbij. Ik ben zelf eigenlijk nooit op een kerstmarkt geweest, maar dat heeft ook zo z'n reden. Jullie hebben er duidelijk goed van genoten. In Duitsland weten ze wel sfeer te maken rond deze tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Bremen is als het ware dichtbij. Ik zou ook weleens naar kerstmarkten in België willen maar dat is voor mij weer veel te ver.

      Verwijderen
  4. Toffe foto op dat bankje, Noortje! Heel fijn model om mee op te trekken! Supertijd natuurlijk, met je zusje!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn zusje was wel te porren om op het bankje te gaan zitten om samen met het figuur op de foto te gaan😀

      Verwijderen
  5. Altijd gezellig, met je zusje op stap! Die Kerstmarkt in Bremen ziet er elke keer erg gezellig uit.. maar die kén je ook, da's vertrouwd hè.. alliep je nu wel effe te zoeken naar de diverse zaken hehe. Zo'n eerste keer op een nieuwe is dan altijd minder.. maar als het ook kleiner was, nou ja, dan heb je het eens gezien en ga je volgend jaar lekker weer es naar een andere hè! :-)
    Wij hebben in de negentiger jaren ook veel verschillende Duitse plaatsen aangedaan met de bus voor de Kerstmarkt.. Aken, Dusseldorf, Dortmund, Essen en Duisburg.. de laatste keren werd het steeds Essen, want die vonden we het leukste.. niet té groot, prachtig verlicht en met ook leuke winkeltjes er omheen inderdaad.
    Die foto op het bankje is inderdaad geweldig zoals Lies ook al schrijft hehe.. knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Essen vond ik ook een leuke kerstmarkt daar was ik nog met mijn man het jaar voordat hij stierf. We hadden daar toen ook een overnachting. We waren daar met de personeelsvereniging van het bedrijf waar mijn man gewerkt had (je mocht als gepensioneerde lid blijven van de personeelsvereniging)

      Verwijderen
  6. Een Duitse kerstmarkt is zeker leuk om te bezoeken, gewoon gemütlich.
    De traditie van het koffie drinken moet je blijven doen.
    Ik hoop dat je geluk mag uitkomen.
    Van die meneer op het bankje had je weinig last, die was in diepe slaap.
    Het Oldenburger slot is zeker mooi en groot.
    Het werd steeds mooier als het donkerder wordt. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De vier dieren op reis naar Bremen op zoek naar een beter leven, waren vandaag te zien in 'het mes op tafel'.
      Dacht gelijk aan je Noortje.
      Dank voor je lieve kaart, samen met Solo dat is een lichtpuntje.

      Verwijderen
    2. Het was een bijzonder jaar, met leuke en minder leuke dingen.
      Gezondheid en genieten, ik heb toch veel kunnen genieten van je weblog en reacties.
      Een goed en voorspoedig 2023 gewenst. Hans

      Verwijderen
    3. ik blijf Bremen graag bezoek ondanks dat ik het nu zonder Manlief moet doen. Ja de kerstmarkten zijn als de schemer invalt het meest sfeervol. Grappig dat je aan me moest denken bij "het mes op tafel" toen de vier dieren die op reis naar Bremen daar te zien was. Fijn om te lezen dat je geniet van mijn weblog en mijn reacties.

      Verwijderen
  7. Leuk hoor die kerstmarkten, we zijn dit jaar niet naar een Duitse kerstmarkt geweest, oa door drukte op het werk. Ik ben naar Oberhausen (bij Centro), Keulen en Aken geweest. Vooral Aken vond ik erg leuk. Eierpunch en gebakken camenbert heb ik nog nooit gegeten, ik heb dus een missie voor kerst 2023.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker eens eierpunch en gebakken camembert proberen als je op een kerstmarkt bent.

      Verwijderen
  8. Bremen.. iets om in ere te houden Noortje

    fijne kerstdagen!

    BeantwoordenVerwijderen