Twee weken met vakantie naar Kaapverdië van 03-02-2023 tot 17-02-2023 (Deel 1)

Mijn zusje en een vriendin van haar waren al eens naar Kaapverdië geweest. Omdat zij één keer per jaar een actieve vakantie doen en één keer per jaar een wat meer relaxte vakantie (ze werken beiden in de zorg en dan heb je wel even zin om je eens lekker te laten verwennen) Omdat het resort waar ze de vorige keer geweest waren hun zo goed bevallen was hadden ze besloten om er weer heen te gaan. Groot was de verrassing toen ze vroegen of ik ook geen zin had om met ze mee te gaan. Daar hoefde ik natuurlijk niet over na te denken. Toen mijn man nog leefde gingen we de eerste drie maanden van het jaar altijd naar Turkije om de saaie wintermaanden ontvluchten.
Kaapverdië of de Kaapverdische Eilanden, officieel de Republiek Kaapverdië,
is een land bestaande uit een eilandengroep van tien eilanden van vulkanische oorsprong voor de westkust van Afrika in de Atlantische Oceaan. Negen eilanden zijn bewoond.  De naam Cabo Verde is Portugees en staat voor Groene Kaap. Eeuwenlang is het een Portugese kolonie geweest, gemengd met Creoolse invloeden. Deze invloeden zijn vandaag de dag nog steeds goed merkbaar. Op deze eilandenarchipel is een bijzondere en interessante mix te vinden van Portugese stijl en Afrikaanse charme. De bevolking heeft een vriendelijk karakter en is altijd vrolijk en behulpzaam. Er heerst een gematigd klimaat met veel zon en de spectaculaire witte zandstranden aan een helderblauwe zee vormen de voornaamste troeven van deze ongerepte vakantiebestemming
Het toerisme op de Kaapverdische eilanden startte al in de jaren ‘70 op het eiland Sal. Het eiland is bijna geheel gericht op het toerisme, de mensen die er wonen werken in de toeristische sector of leven van de visvangst.
De laatste jaren is Sal commerciëler geworden en verwatert het beeld langzaam  van het authentieke eiland dat het ooit was.
Boa Vista is het grootste vakantie eiland en is nog vol in ontwikkeling om het aantrekkelijk te maken voor toeristen. Anders dan in op Sal zie je hier in het hoofdstadje meer terug van het echte leven van de Kaapverdische bevolking.
Wij gingen naar het Eiland Boa Vista ruim 6 uur vliegen vanaf Schiphol en omdat we 's morgens om 8 uur gingen vliegen moest ik in de nacht al naar Schiphol. Gelukkig was mijn schoonzusje zo lief om me naar Schiphol te brengen.
Boa Vista is het meest oostelijk gelegen eiland van Kaapverdië heeft een woestijnachtig landschap. De naam betekent in het Portugees "mooi uitzicht". Boa Vista is de ideale bestemming voor een strandvakantie. Het eiland is redelijk vlak en bestaat voornamelijk uit alleen maar zand. Sal Rei is de hoofdstad van Boa Vista en ook het enige dorp op het eiland waar toeristische faciliteiten zijn. Het is een klein maar gezellig dorp. Er zijn wat lokale shops en souvenirwinkels en er zijn enkele goede restaurants.
De vliegreis verliep zonder problemen En in het begin van de middag kwamen we in het resort aan (het is daar twee uur vroeger dan in Nederland)
Ik stond versteld van de grootte van het resort en dat het zo lux was, dat had ik niet verwacht.
Het resort bestond uit allemaal aparte gebouwen. Wij zaten op de tweede etage en moesten 36 treden op en af. Zo dor en droog dat het buiten het resort is zo mooi groen is het binnen in de tuin.
Ik zag thuis op de laptop pas dat er verschil was tussen het blad van de kokospalm en de bananenpalm. Om die tuin zo mooi te houden waren er de hele dag vele tuinmannen in het hele park aan het werk.
Natuurlijk lagen wij niet hele dagen op het strand of bij het zwembad.
Tenslotte moet je ook zien hoe het er buiten het resort uitziet en daarom maakten we wandelingetjes in de omgeving van het resort hoewel het resort heel afgelegen ligt.
Ik veronderstel dat dit eenvoudige restaurantje door de komst van het luxe all-in restaurant geen kans meer had om te overleven.
Tijdens onze wandeling kwamen we ook een wild paard tegen. Wilde paarden en ezels leven er op dit eiland.
Ook liepen we soms een stuk over het strand maar mijn zusje en haar vriendin waren hier actiever in dan ik.
Ook hadden wij in Nederland al drie excursies geboekt. De eerste excursie die we deden was de Sal Rei Sightseeing Tour met Proeverijen van Lokale Specialiteiten.
Met een mix van Afrikaanse, Braziliaanse en Portugese invloeden is de hoofdstad van Boa Vista, Sal Rei, een uitbarsting van kleur. Bij deze excursie kregen we Kaapverdische specialiteiten te proeven en kregen we een rondleiding langs de meest interessante locaties van de stad.
"Sal Rei” is Portugees voor Zoutkoning. Deze naam verwijst naar waar de stad in het verleden beroemd om was. Overal in de hoofdstad zie je nog zoutpannen, hoewel de meeste niet meer gebruikt worden. En aan de rand van de stad zijn sommigen zelfs bebouwd.
Als eerste bezochten we de onlangs gerestaureerde Fatima kapel - een afgelegen heiligdom op een heuveltop net ten noorden van Sal Rei. Vanaf hier hadden we een geweldig uitzicht over de Atlantische Oceaan en het hoofdstadje..
Daarna kwamen we meer te weten over het verleden van het eiland in het Museum dos Naufràgos en het Zeemuseum. Hier vind je tentoonstellingen over de geschiedenis, de vondsten die onder water zijn gevonden en de kunst en cultuur van de Kaapverdische bevolking. De permanente tentoonstelling behandelt drie hoofdthema’s via verschillende benaderingen: de geschiedenis en cultuur van de Kaapverdische eilanden, de universele taal van de kunst, het pad van een “schipbreukeling” naar veiligheid.
Nadat we de museums bezocht hadden gingen we een wandeling maken door het stadje.
In het stadje gingen we naar een restaurantje waar we wat lokale hapjes kregen. Ik vind het altijd leuk om iets van het land zelf te proeven want in de resorts is dit meestal niet zo.
Ik moet zeggen dat we ons geen moment verveelden, heerlijk weer en de bevolking is bijzonder behulpzaam en vriendelijk.
Om het verslag niet al te lang te maken verdeel ik het in twee delen.

1. Ben nu al benieuwd naar het 2de deel.

Je zusje.

2. Ik moet eerlijk zeggen, dat toen ik die eerste foto's van buiten het resort zag, dacht: wat zoekt een mens daar in die dorre boel? Maar ín dat resort ziet het er natuurlijk wel paradijselijk uit..! En het uitstapje onthulde nog meer moois.. niks alleen maar dorre boel, maar mooie musea, zo te zien heel vriendelijke bewoners en prachtige plaatjes van de zee, met de bootjes erop. Ja, dan snap ik die vakantie wel.. en al zeker als het weer daar altijd zo mooi is.. dat was vast een hele overgang weer terug naar de kou van NL..! :-)
    Ontzettend lief van je zusje en haar vriendin om je mee te vragen.. en ook weer superlief van je schoonzusje om je 's nachts naar Schiphol te brengen..!
    Ik kijk al uit naar het tweede deel van dit vakantieverslag!

1. Ik vraag me trouwens wél af wat we zien op die laatste foto.. ik kan er geen wijs uit. :-)

Verwijderen
    2. Toen het vliegtuig de landing inzette dacht ik ook wat een dorre boel maar er was toch wel moois op het eiland te zien. Voor een vakantie om te relaxen is het een ideale bestemming mede door het feit dat de temperatuur er zo lekker is
      De laatste foto beeldt uit dat het eiland van vulkanische oorsprong is en dit kunstwerk hing in een van de museums.

3. Oooh, nou, dat had ik er zelf niet uitgehaald.. bedankt voor je uitleg!

Verwijderen
  3. Wat een héérlijke/mooie luxe, Noortje! Eén en al genieten!
    Lie(f)s.

4. Een geweldige omgeving om te ontspannen en te genieten. Een sfeervolle impressie uit een heel andere wereld.
    Liefs GeZet

5. Nou als je in de zorg werk is een vakantie op de Kaapverdië wel zo fijn om even te ontdooien.
    Fijn om daar te zijn, denk dat je het zelf ook wel zo hebt ervaren, beter dan de kou en nattigheid thuis.
    Het resort had blijkbaar geen liften, lees ik zo.
    Het is leuk om de eigen cultuur te beleven, soms moet je dan even weg van het resort.
    Compliment voor je Atti dat je erop uit bent gegaan. Hans

1. Ik heb genoten van de vakantie en de temperatuur was ook goed voor mijn lichamelijke gesteldheid. Het resort had inderdaad geen liften hoewel het wel een lux resort was. Het traplopen was vooral een krachtsinspanning voor me maar ging later toch een stuk beter.

Verwijderen
  6. Je was gewoon even op vakantie :) Welverdiend natuurlijk. Ik denk dat het daar op allerlei manieren heerlijk is. De temperatuur is sws al aangenamer dan het hier momenteel is. Alleen daarvoor zou je er al heen gaan.

1. Het was wel wennen aan de temperatuur bij thuiskomst. Het was daar iedere dag 25 graden.

7. oeps

en ik dacht dat je met bloggen gestopt was Noortje

een ideale vakantieplek voor deze tijd van het jaar

was de vlucht niet te vermoeiend, vroeg me af

prettige avond

1. Nee hoor ik gebruik bloggen als een soort naslagwerk voor mijzelf. Het was er inderdaad heerlijk met de temperatuur. Ik vond de vlucht niet echt vermoeiend. In het verleden heb ik wel langere vluchten gedaan.

Verwijderen
  8. De Kaapverdië is een mooie vakantie gebied als ik de foto's zo zie.
    Wel fijn dat je op de zelfde dag op je bestemming bent.
    Het resort zie er zeker mooi en groot uit, lijkt wel een eigen stadje.
    Heerlijk genieten van de warme zon en woeste omgeving.
    Een haai kun je het beste in een museum tegen komen. Hans

9. Mijn dochter is vorig jaar ook naar kaapverdie geweest en was ook heel enthousiast. Ze had wel veel babies aan boord wat voor een rumoerige vlucht zorgde.

1. Daar ben je wel klaar mee als er veel huilende babies aan boord zijn. Gelukkig hadden wij dat niet.