Een weekend naar Ameland 20-10 tot 22-10-2023

Zoals eerdere jaren gingen we ook dit jaar weer voor het Tussen Slik en Zand wandelevenement naar Ameland. We zouden met acht personen gaan maar helaas moest Conni zich afmelden omdat ze ziek was. Ik heb ook nog in twijfel gestaan of ik wel mee moest gaan want ik had een week eerder mijn enkel gekneusd en hoewel ik sowieso niet zou wandelen was ik toch bang dat ik mijn wandelmaatjes tot last zou zijn. Nadat ik met Heleen overlegd had en zij mij verzekerde dat ze toch graag hadden dat ik meeging besloot ik mee te gaan. We waren wel benieuwd hoe het weer zou zijn want er was storm afgegeven voor het waddengebied. Het waaide wel flink maar op de ferry viel het toch wel mee. De moedigen die naar het panoramadek gingen waaiden er wel haast uit hun jas.

Toen we in de haven van Nes waren aangekomen besloten we om eerst te gaan lunchen bij restaurant Harbour voordat we de gereserveerde fietsen gingen ophalen.
Ik zag nogal op om naar Ballum te gaan op de e-bike tandem en ik stelde voor dat ik misschien beter met de bus er  heen zou kunnen gaan maar volgens Heleen was dat geen optie. Ik hoefde alleen maar mee te trappen met haar achter op de e-bike tandem. Dan moest dat maar. 
Het opstappen was wel een dingetje maar er waren genoeg behulpzame handen om me erop te helpen. Het was achteraf toch minder eng als dat ik in eerste instantie gedacht had.
Ook deze keer zaten we weer in het mooie grote huis. De eerste avond werd er zelf eten gekookt. Natuurlijk speelden we 's avonds weer phase 10, dit spelen we altijd als we met elkaar een paar dagen uit zijn.
De volgende dag gingen we naar Nes voor het wandelevenement. Vier personen gingen voor de 18 km en twee voor de 11 km. Ik ging ook mee ondanks dat ik niet wandelde. Ik zou me wel vermaken in Nes. 
Ik keek wat rond in de verschillende winkeltjes en ging ergens koffie drinken met iets lekkers erbij.
Later nam ik plaats op een overdekt terras bij de finish locatie om te wachten op de wandelaars. De 11 km wandelaars kwamen er al vrij snel aan.
Terwijl we op de 18 km lopers wachten besloten Ineke en ik een koffie met een Nobeltje te nemen.
De likeur die ruim honderd jaar geleden ontstond in café Nobel op Ameland, wordt sinds mensenheugenis Nobeltje genoemd. Nobeltje is een likeur op basis van Oud Hollandse rum en heeft tonen van vanille. De likeur wordt traditioneel gedronken naast een kop koffie, door de chocolademelk of met ijs als een aperitief.
Het was jammer dat de 18 km lopers toch nog een buitje regen over zich heen kregen maar over het algemeen viel het weer toch wel mee.
Bij deze tocht krijg je als je de tocht volbracht hebt altijd een presentje en deze keer waren het wandelsokken met Tussen Slik en Zand erop.
deze collage heb ik gemaakt van de foto's die ik van Harriet kreeg toegestuurd
Nadat we met zijn allen nog wat op het terras hadden gedronken gingen we terug naar het gehuurde huisje. Die avond gingen we uiteten in het restaurant waar we vorig jaar ook gegeten hadden. We gingen er lopend heen en ik was blij dat ik een arm kreeg want ik liep toch echt niet zo gemakkelijk met mijn gekneusde enkel. Mijn hiking stokken had ik helaas niet bij me.
Het Neusje van de Zalm smaakte net als vorig jaar weer heerlijk.
Ook het nagerecht smaakte weer heerlijk. Later in het huisje speelde we weer Phase 10.
De volgende dag gingen we op Heleen en Harriet na weer naar huis. Hun partners zouden die dag komen en zij bleven tot vrijdag.
Wij gingen de laatste dag door de duinen naar Nes en nog bij de zee kijken want ik had omdat ik niet wandelde de zee niet gezien.
Toen we in Nes aankwamen gingen we eerst ergens koffie drinken en later gingen we verschillende winkeltjes binnen. Voordat we richting de ferry gingen gingen we ook nog iets op een terras drinken. 
Bij de ferry was het aflossing van de wacht. Wij gingen de ferry op naar het vaste land en de partners van Heleen en Harriet kwamen van de ferry af voor hun verblijf op Ameland.
Het was weer een heerlijk weekend en ik vond het fijn dat ik weer mee mocht ondanks dat ik niet meer wandel. Ik wil jullie allemaal bedanken voor de hulp die ik van jullie kreeg. Het achterop de tandem zitten ging steeds beter en was toch minder eng dan dat ik eerst dacht.
(trouwens de meeste foto's zijn niet door mijzelf maar door de anderen gemaakt)

21 opmerkingen:

  1. Word jij toch elke keer verwend, Noortje! Verdiend kadootje, die wandelsokken. En tussen de belevenissen door, tandem rijden...
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ze zijn bijzonder goed voor me. Daar tref ik het wel mee.

      Verwijderen
  2. Een fantastisch weekend met behulpzame wandelvriendinnen. Ondanks je tijdelijke lichamelijke beperking heb je toch fijne dagen beleefd in een mooie omgeving, en ben je af en toe lekker verwend. Fijn hoor!
    Liefs GeZet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een goed idee van die tandem..! Super dat die vrouwen zo goed om jou denken hè, kun je er gewoon toch nog gezellig bij zijn. Het leek me weer een heerlijk weekendje weg. En zo zag ik ook nog es wat van Ameland.. daar ben ik nou nog nooit geweest!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij bent dan nog niet vaak in het hoge Noorden geweest ik dan weer niet vaak in Brabant of België dat is voor mij dan weer te ver. Mijn vriendinnen denk wel goed aan me en die tandem was een goed idee van Heleen.

      Verwijderen
  4. Een elektrische tandem. Dan hoef je beiden bijna niet te trappen. Voor jou een goede uitkomst met je enkel. Ik denk dat ik ook op het panorama dek was gaan staan. Ik heb wel wat met harde wind, water, en schepen.
    Jullie hadden het goed gezellig zie ik wel. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was blij met die tandem. Twee jaar terug was ik gevallen met de gehuurde e-bike en ik durfde daar eigenlijk niet op.
      Doordat ik bij harde wind snel kortademig ben waagde ik me maar niet aan dat panoramadek. Jij zou het inderdaad denk ik wel geweldig gevonden hebben om daar te staan.

      Verwijderen
  5. Toch een fijn idee dat er genoeg handen waren om je op die tandem te helpen. En zit je eenmaal dan hoef je alleen maar mee te trappen😁

    Je zusje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ze helpen me met alles. En alleen meetrappen was gelukkig geen probleem😊😊

      Verwijderen
  6. Het ziet er uit dat het een leuk uitje was! Ik heb nog nooit op een tandem gereden, geen idee of dat eng is. Dat spel Phase 10 kennen we hier niet, toch maar eens naar kijken bij de speelgoedwinkel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had ook nog nooit eerder op een tandem gereden maar omdat ik eigenlijk niet op een gewone e-bike durf vonden mijn vriendinnen dit een oplossing. Het was minder eng dan dat ik dacht.
      Het spel Phase 10 is erg geliefd als we uit zijn. Trouwens het duurt wel even voordat het spel uit is.

      Verwijderen
  7. Ameland een mooi eiland, mooie jeugd herinneringen aan.
    Toch wel fijn dat je bent meegegaan, dat zijn echte vriendinnen.
    De overtocht is wel een leuk onderdeel van het weekend uit.
    Een voordeel van de e-bike tandem is dat je ook uit de wind zit.
    Nes is een leuke plaats, daar is wel wat te zien.
    Mooie wandelsokken, die gaan vast gebruikt worden.
    Het was een mooi weekend. Hans

    @ dacht dat ik in klas twee van de lagerschool de Ballpoint werd gebruikt.
    Moest je de inktpotje bij vullen, nou de tafel zat ook onder, moest je met een papieren handdoekje schoon maken.
    Het inktpotje zat voor mij als linkshandige natuurlijk aan de verkeerde kant van de tafel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kom alleen op Ameland als dat wandelevenement georganiseerd wordt. Het is echt een toeristen eiland. Zeker als er die wandeltocht is. Nes is een gezellige plaatsje. De overtocht met de Ferry is ook leuk en omdat er dat weekend vele wandelaars naar Ameland komen zijn er ook extra afvaarten.

      @ik weet niet precies in welke klas ik met een ballpoint mocht gaan schrijven maar ik had in ieder geval dezelfde problemen met het inktpotje in de bank als jij😏😏

      Verwijderen
    2. Ik was in mijn jeugd op Ameland.
      @ Ja dat inktpotje was echt niet voor linkshandige, maar er werd ook geen rekening mee gehouden, want je was verlicht rechts te schrijven.

      Verwijderen
  8. in feite heb ik nog nooit met een tandem gereden Noortje

    een prettige uitstap was het beslist

    fijne avond

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het was weer een geslaagd weekend waarin we veel plezier hebben beleefd met elkaar. Wind, regen, zon, alles hebben we gehad maar zelfs dat houd ons niet tegen. Fijn dat het je op de tandem is meegevallen…….jij ziet toch overal beren op de weg…..Laat je maar rijden, dan komt het goed. Hulp genoeg om te helpen.
    Ik hoop dat “ het blok aan ons been” nog een hele tijd van onze gezelligheid blijft genieten.
    We kijken nu al uit naar het volgende uitje.

    Liefs van 1 van je wandelvriendinnen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kijk ook alweer uit naar ons volgende uitje. Ik ben altijd heel blij met de vele helpende handen.

      Verwijderen
  10. Wat naar dat je last van enkel heeft gehad. Ameland zijn wij nooit geweest. Het is daar wel veel te zien. Wat hebben jullie echt leuk gehad. En heel gezellig. Regen hoort erbij. Leuke foto's. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ameland is een leuk eiland om te bezoeken en zeker als je dan ook nog in gezellig gezelschap bent.

      Verwijderen