Daarom besloten we om zowel een stuk van de binnenstad van Rotterdam te gaan doen en ook wat van de Havendagen mee zouden gaan pikken.
Wereldhavendagen is een groot
evenement in de haven van Rotterdam. Het is bedoeld om kennis te maken met en
een kijkje achter de schermen van de Rotterdamse haven. Het evenement trekt
jaarlijks vele bezoekers. De Wereldhavendagen vinden ieder eerste weekend van
september plaats.
Tijdens de Wereldhavendagen
worden alle facetten van de haven aan de bezoeker getoond. Haven en stad zijn
in Rotterdam natuurlijk nauw met elkaar verbonden. Bezoekers worden op een
informatieve en ludieke manier geïnformeerd over wat er in de haven gebeurt en
er vindt allerlei havenspektakel op het water plaats.
Rotterdammers geven graag
bijnamen aan gebouwen etc. De bijnamen voor het Centraal Station zijn "Station
Kapsalon", "De Haaienbek" of "De Grote Muil".
Een “kapsalon” is een combinatie van patat, shoarma, salade, sauzen en kaas, die jaren geleden in Rotterdam-West ontstond, waar een kapper het gerecht vaak bestelde bij een shoarmazaak.Mizzd vroeg of ik al gelijk behoefte had aan koffie anders gingen we bij Dudok koffie drinken met hun beroemde appeltaart. Nu dat leek me een prima plan.
Als je in Rotterdam bent moet je natuurlijk ook over de Lijnbaan lopen en dat deden we dan ook. We kwamen er het beeld van het Lezend Meisje tegen van Huib Noorlander (1928-2004)
Dit beeld was een geschenk van de Rotterdamse Boekverkopers aan de gemeente, ter ere van de vijfentwintigste Boekenweek in 1960. Rotterdam kende na de Tweede Wereldoorlog vrij veel boekhandels, die de boekenweek een lokaal gezicht wilden geven door het beeldje aan te bieden aan de gemeente.
En een beeld van de Twee Spelende Beren.
Dit beeld van Anne
Grimdalen (1899-1961) staat symbol voor de hartelijke banden tussen
Rotterdam en Oslo. In 1951 kreeg de Maasstad van de Noorse hoofdstad (voor de
eerste maal) een kerstboom, een traditie die tot op de dag van vandaag
voortduurt. In 1956 besteedde de net nieuwe Lijnbaan aandacht aan Oslo met een
tentoonstelling die werd geopend door de burgemeester van Oslo. Toen de
tentoonstelling sloot, kreeg de Vereniging Winkelpromenade van de Noorse
ambassadeur dit beeld aangeboden.
Het stadhuis is gebouwd tussen 1914 en 1920 naar een ontwerp van Henri Evers. Het
is een van de weinige gebouwen in het centrum van Rotterdam die het
bombardement van 14 mei 1940 hebben doorstaan.
In halfronde nissen
aan weerszijden van de hoofdingang zijn twee mooie reliëfs te zien.
Op internet vond ik de volgende uitleg want wat de tekst U.P.N.O betekende wisten we niet.
De reliëfs zijn van kunstenaar Simon Miedema (1860-1934)
U.P.N.O. (= Ultra Poss Nemo Cogitur, vertaald is dat: Tot meer dan hij kan, wordt niemand gedwongen.
De reliëfs stellen de Portier en de Fiscus voor stond er.
Naast het stadhuis bevindt zich het Hoofd Postkantoor.
Voordat we verder gingen wilde ik iets in mijn rugzak doen. Omdat Mizzd in het begin gezegd had dat ik op moest passen voor zakkenrollers had ik een cijferslotje gebruikt om mijn rugzak af te sluiten. Nu het duurde wel even voordat ik het weer open had hoewel ik de cijfercombinatie wel wist.
Voor dit verslag heb ik een paar foto's van Mizzd gebruikt en de cursieve tekst komt van internet.
Zie voor het vervolg deel 2
In een nis van het stadhuis staat op een sokkel een bronzen standbeeld van Johan van Oldenbarnevelt |
Op internet vond ik de volgende uitleg want wat de tekst U.P.N.O betekende wisten we niet.
De reliëfs zijn van kunstenaar Simon Miedema (1860-1934)
U.P.N.O. (= Ultra Poss Nemo Cogitur, vertaald is dat: Tot meer dan hij kan, wordt niemand gedwongen.
De reliëfs stellen de Portier en de Fiscus voor stond er.
Het hoofdpostkantoor is een
voormalig postkantoor en nu een rijksmonument .
Ook het postkantoor is net als het Stadhuis relatief ongeschonden de oorlog doorgekomen.
Het is ongeveer tezelfdertijd gebouwd als het naast gelegen stadhuis. Omdat men niet wilde dat het postkantoor even prominent aanwezig zou zijn als het stadhuis, plande men het verder van de straat af. De bedoeling om het postkantoor “naar achteren” te halen maar had volgens sommigen een averechts effect, omdat het postkantoor, anders dan het stadhuis, nu een voorplein kreeg.
Het is ongeveer tezelfdertijd gebouwd als het naast gelegen stadhuis. Omdat men niet wilde dat het postkantoor even prominent aanwezig zou zijn als het stadhuis, plande men het verder van de straat af. De bedoeling om het postkantoor “naar achteren” te halen maar had volgens sommigen een averechts effect, omdat het postkantoor, anders dan het stadhuis, nu een voorplein kreeg.
Patisserie Dudok kwam in zicht en wij zochten een plaatsje. Nu het was goed te zien dat hun appelgebak beroemd is want het was er flink vol. Nu ik moet ook zeggen dat het heel lekker gebak was. Nadat we genoten hadden van dat hele lekkere appelgebak moesten we verder want we hadden veel op ons programma staan om te gaan bezichtigen.
We gingen nu richting de Grote of Sint-Laurenskerk, vaak
kortweg Laurenskerk genoemd. Het enige overblijfsel van het middeleeuwse
Rotterdamse stadscentrum. Eerst passeerden we het standbeeld van Desiderius
Erasmus dat ontworpen werd door beeldhouwer Hendrick de Keyser.
We kwamen langs het Erasmusmonument. Op deze plek heeft het huis gestaan waar Erasmus in oktober 1466 geboren is.
Hierna gingen we naar de Markthal. Deze had ik al heel lang op mijn verlanglijstje staan om eens te gaan bezoeken.
De binnen gevel van de Markthal
is bekleed met een groot kunstwerk van Arno Coenen en Iris Roskam, getiteld
Hoorn des Overvloed. Deze titel verwijst naar de Cornucopia, een hoorn uit de
Latijnse mythologie die overvloed en verzadiging symboliseert. Het kunstwerk
toont sterk uitvergrote vruchten, groenten, granen, vissen, bloemen en
insecten. Op de achtergrond is ook de St. Laurenskerk met toren te zien.
Nee, een kroket namen we niet |
En ook de snoepkraam deden we niet aan |
Vlakbij de Markthal staat het Toonermonument, "Ode aan MartenTooner". Natuurlijk gingen we er even een kijkje nemen.
Het werd in 2002 onthuld ter ere van de negentigste verjaardag van Marten Toonder. Het is een obelisk van ruim zes meter hoog, met Tom Poes fier bovenop een wereldbol. Aan de voet van de obelisk zijn op een bank vier bekende figuren uit de strips van Toonder te vinden: markies De Cantecler, burgemeester Dickerdack, professor Sickbock en schilder Terpen Tijn.
We gingen richting de bekende kubuswoningen. De kubuswoningen vormen met de naastgelegen Blaaktoren een bekend herkenningspunt in de stad. De Blaaktoren is een woontoren
aan de Binnenrotte bij de Blaak in Rotterdam. Aan het opvallende puntvormige dak ontleent het gebouw zijn meer bekende bijnaam "Het Potlood".
Zo'n kubuswonning is van binnen te bekijken en natuurlijk leek mij dit wel wat. Mizzd had deze al vaker bezocht. Ik moet zeggen dat de ruimte me tegenviel. Ook moet je goed ter been zijn wil je er kunnen wonen. Ook de meubels etc. moeten volgens mij speciaal gemaakt worden. Zelfs als je een gebroken voet hebt kun je er tijdelijk niet wonen.
We kwamen bij de Oude Haven en zagen het Witte Huis en de Willemsbrug op de achtergrond. Ook de historische Scheepshelling Koningspoort bevindt zich in de Oude
Haven.
De Oudehaven is niet de oudste haven van Rotterdam; dat
was feitelijk een steiger in de gracht ten zuiden van de Middeldam, de latere
Hoogstraat, welke gracht nu nog gedeeltelijk bekend is als Steigersgracht, maar
die destijds "toepasselijk Steyger” heette.
We gaan de Spanjaardbrug over.
De Spanjaardsbrug uit 1886 ligt over het water waar het
Haringvliet en de Oude Haven in elkaar overgaan. Het ontwerp van de brug is van
ir. G.J. de Jongh. De beweegbare dubbele stalen bascule brug, aangedreven op
waterkracht, is een rijksmonument.
We kwamen nu ook vlakbij Het Witte Huis wat een rijksmonument is.
Het Witte Huis is een gebouw dat een tijdlang het hoogste
kantoorgebouw van Europa is geweest. Het heeft in 1940 ook als een van de
weinige gebouwen in het stadscentrum het bombardement op Rotterdam doorstaan. Het
was de eerste wolkenkrabber van Rotterdam en wordt door sommigen ook als eerste
wolkenkrabber in Europa beschouwd (al wordt die titel meestal aan de
Boerentoren in Antwerpen toegekend).
Het bouwwerk werd in de tijd van ontstaan als
"wolkenkrabber" beschouwd.
Het tien verdiepingen tellende gebouw is uitwendig
bekleed met natuur- en geglazuurde (witte) baksteen, waarin decoraties zijn
opgenomen met bloemmotieven in Art-Nouveautrant
Mizzd keek even door een verrekijker wat volgens mij geen echte verrekijker was maar je kon erdoor zien hoe het er daar vroeger heeft uitgezien.Voor dit verslag heb ik een paar foto's van Mizzd gebruikt en de cursieve tekst komt van internet.
Zie voor het vervolg deel 2
Hihi.. oei, nu gaan we een beetje veel dubbele foto's posten hehe.. maar jij hebt wél meer info bij elkaar gevonden om bij je foto's te zetten! Én ik vond door die info van jou dat ik een foutje had gemaakt bij de 'Spelende beertjes'.. de kunstenaar van het beeld eronder op de lijst per ongeluk erbij geschreven! meteen even gecorrigeerd! Die afkorting op dat gevelbeeld van het stadhuis kon ik toch echt niet vinden.. knap zoekwerk van jou! :-)
BeantwoordenVerwijderenLeuk zo de boel van twee kanten terug te lezen vind ik, het vult mekaar wel aan.. en ik geniet ook nog steeds na! :-)
Groetjesss!
Och dat geeft toch niks dat er dubbele foto's gepost worden. Jij hebt toch veel lezers die niet bij mij komen kijken.
VerwijderenVoor dat gevelbeeld heb ik ook wel even moeten zoeken maar dat vind ik altijd een uitdaging.
Zoals Mizzd schrijft is het leuk om dezelfde wandeling van twee kanten te bekijken. Mooie foto's !
BeantwoordenVerwijderenLeuk dat je een bezoekje aan mijn blog bracht en een reactie achterliet.
VerwijderenOok niet-scherpe foto's kunnen sfeervol zijn, Noortje.
BeantwoordenVerwijderenDe start is herkenbaar, uit de blog van MizzD. De Markthal, en veel meer, kregen we nog(?) niet te zien. De kubuswoningen blijf ik fascinerend vinden.
'k Kijk uit naar het vervolg, andere oogjes zien anders...
Lie(f)s.
De verslagen zullen wel veel dezelfde foto's laten zien hoewel Mizzd altijd veel meer foto's maakt dan ik.
Verwijderenhet is een genoegen om jullie samen te volgen in Rotterdam, te meer omdat ik er vanaf zondag ook was..
BeantwoordenVerwijdereninteressante weetjes heb je er bij geplaatst..
het opvallende Toonermonument , heb ik ook bekeken
maar ik snapte niet wat het voorstelde...
zijn werk is bij ons minder bekend
prettige dag
Wat leuk dat je ook in Rotterdam was. Ik had het geluk dat ik zo'n goede gids als Mizzd had.
VerwijderenWat een knap verslag alweer, samen met dat van MizzD was het alsof we er zelf bij waren.
BeantwoordenVerwijderenGroetjes,
Mizzd kan helemaal prachtige verslagen schrijven.
Verwijderen