Eems-Oldambtroute 09-01-2021

Mijn schoonzusje en ik hadden enkele dagen terug besloten om naar Termunten te gaan om een vis te gaan eten. Omdat je tegenwoordig eigenlijk niets kunt door de coronamaatregelen leek ons dit wel iets en toen ik later zag dat de Eems-Oldambtroute door Termunten kwam besloten we deze dan tevens te gaan rijden. 
Deze route voert door het Oldambt, het gebied langs de Eems en de Dollard dat door grootschalige open polders wordt gekenmerkt. Aan de kust ligt Delfzijl, de grootste havenstad van Noord-Nederland, en meer landinwaarts Slochteren, kern van het gaswinningsgebied. In het verleden drukte herenboeren hun stempel op het land. Dat is nog steeds te zien aan de villa-achtige boerderijen.
Vroeger was deze route bewegwijzerd door borden van de ANWB maar tegenwoordig moet je deze routes van internet afhalen. De route is 85 km lang. In dit verslag schrijf ik niet over alle dingen die we tegenkwamen alleen maar de meest belangrijke voor mijzelf. 
In Heiligerlee  namen we een kijkje bij het Graaf Adolfmonument. Graaf Adolf, de broer van Willem van Oranje sneuvelde hier bij een van de bekendste veldslagen van de Nederlandse Opstand in 1568. 
Ik zag dat er ook een beleefroute is die je daar kunt wandelen en ik heb deze op mijn to do lijstje gezet.
Even buiten Winschoten kwamen we langs het Museum Stoomgemaal Winschoten.
Van de honderden stoomgemalen die ooit Nederland drooghielden, zijn er negen bewaard gebleven.
Het Museum Stoomgemaal Winschoten neemt hieronder als vijzelstoomgemaal een unieke plaats in. Het is van de circa 120 stoomgemalen in de provincie Groningen de enige die bewaard is gebleven. Het stoomgemaal werd in 1971 buiten werking gesteld omdat het gemaal Hongerige Wolf haar functie overnam. Sinds 1978 is het gebouw en zijn Machine een rijksmonument en tussen 1983 en 1988 werd het complex gerestaureerd.  De in 1983 opgerichte Stichting tot het behoud van de Groninger Stoomwerktuigen heeft het gemaal in beheer en er een museum van gemaakt.
Een groep enthousiaste vrijwilligers zorgt nauwgezet dat dit unieke industriële erfgoed in goede staat blijft.
Tussen Beerta en Finsterwolde passeerden we De Tjamme een ongerept stukje natuur. Schotse Hooglanders zorgen voor het bijhouden van de plantengroei. Men kan alleen om het gebied lopen. De Tjamme zelf is volledig afgesloten voor mensen. De Tjamme bestaat uit bos, graslanden en een groot moerasgebied. Dit is bij uitstek geschikt voor vogels en reeën.
We hadden geluk dat de Schotse Hooglanders vlak bij het voetpad liepen zodat we toch nog een glimp van ze konden opvangen. 
Trouwens het was hier ook nog goed te zien dat het die nacht gevroren had er was zelf 's morgens nog gewaarschuwd om niet de weg op te gaan als het niet strikt noodzakelijk was. Wij waren dan ook pas later in de ochtend van huis gegaan.
Mijn schoonzusje had van te voren op internet gekeken of we onderweg ergens een coffee to go konden kopen en dat kon in Oostwold (je moet de horeca toch een beetje steunen in deze zeer moeilijke tijden) We reden naar het Oldambtmeer om daar onze koffie op te drinken in de auto.
Het Oldambtmeer is een kunstmatig meer van ruim 800 hectare groot. Het is aangelegd als onderdeel van Blauwestad, een groot woon- en recreatieproject. Aan het begin van de 16e eeuw lag op deze plek al een meertje: het Hungingameer, ontstaan door de vele overstromingen in dit veengebied. De naam Huninga verwijst naar de familie die destijds een groot deel van het gebied in haar bezit had. Toen het veen werd afgegraven viel het Huningameer droog, waarna het gebied lange tijd is gebruikt voor landbouw. Met de plannen voor Blauwestad kreeg het gebied (weer) een recreatieve bestemming. Er is een strand en rond het meer zijn verschillende wandel- en fietspaden aangelegd.
Hoewel de route ons niet echt onbekend was genoten we van onze rit. We waren benieuwd hoe druk het zou zijn met mensen die ook voor een vis naar Termunten gekomen waren. Nu we waren niet de enigen maar de regels werden daar goed in acht genomen. Na je bestelling kreeg je zo'n apparaatje mee dat gaat piepen als je bestelling klaar is. Ook hield hier iedereen zeker ruim 1,5 meter afstand dus veilig in onze ogen. Omdat we wisten dat we de vis in de auto zouden opeten hadden we ons daarop ingesteld: bestek, doeken, vochtige doekjes etc. 
Ondanks dat het wel wat behelpen was smaakte de vis er niet minder om.
Termunterzijl ligt tegen het dorp Termunten aan.
Het dorp Ziel (Gronings voor Termunterzijl) is ontstaan nadat in 1601 in het Termunterzijldiep een sluis werd gelegd. Hier eindigde de Stadsweg die de stad Groningen via Appingedam, Farmsum en de Oosterhoek verbond met Oost-Friesland en kon men de reis naar Emden voortzetten per veerboot.
In 1686 werd de Zijl verwoest en kwamen bijna alle inwoners om tijdens de Sint-Maartensvloed. In 1725 werd in opdracht van de stad Groningen een nieuwe sluis gelegd: de Boog van Ziel. Het dorp heeft een beschermd dorpsgezicht en is in trek bij toeristen voor het "happen van een visje" en om te genieten van het uitzicht vanaf de dijk. 
De sluis en de borstwering uit 1725 zijn de moeite van het bekijken waard. De borstwering is versierd met de wapens van de sluisvesters.
Het begon langzamerhand kouder te worden en we besloten om nu huiswaarts te keren maar we zouden eerst nog gaan kijken bij het verdwenen dorp Oterdum.
Oterdum was een dorp nabij Farmsum in de gemeente Delfzijl. Het lag tussen Delfzijl en Termunten in de historische Oosterhoek. Het is in de jaren zeventig van de twintigste eeuw volledig afgebroken om plaats te maken voor een verbreding van de zeedijk van de Eemsmonding, die op Delta hoogte moest worden gebracht. Ook zou het industriegebied Oosterhorn doorlopen tot hier, maar het terrein ligt nog braak.
Voordat het lot van Oterdum werd bezegeld, was het een levendig dorp. De ligging, vlak bij Delfzijl en aan de zeedijk van de Eemsmonding, maakte dat er veel scheepslui woonden. Daarnaast was het een agrarisch dorp. Toen de dijk verhoogd werd om deze op Deltahoogte te brengen, moest het uit 1877 daterende kerkje verdwijnen. Het Nederlands Openluchtmuseum te Arnhem toonde belangstelling, maar de kerk werd toch gesloopt. De grafstenen op het kerkhof werden zorgvuldig verwijderd en naderhand op de nieuwe dijk teruggeplaatst. Niet veel later moest het hele dorp er aan geloven om plaats te maken voor een industriële toekomst die pas tientallen jaren later werd gerealiseerd. Ook de boerderijen in het buitengebied, Oterdumerwarven, werden afgebroken.
Op de dijk staat het Monument "De hand van Oterdum"
Op de plek waar het dorp lag werd in 1976 een bronzen monument geplaatst, dat werd vervaardigd door de Groninger kunstenaar Thees Rijkhold Meesters. Meesters maakte een open hand, met in de palm het 19e-eeuwse kerkje van Oterdum. Onderaan de pols zijn de golven van de zee en fabriekspijpen te zien, de "vijanden" van Oterdum. De rug van de hand werd gekeerd naar het industrieterrein van Delfzijl. De bronzen hand werd in februari 2011 gestolen door bronsdieven en werd nooit teruggevonden. Kunstenares Mette Bus uit Groningen heeft naar het origineel van Mattheus Meesters een replica gemaakt. Een bronzen exemplaar werd te duur, er werd voor kunststof gekozen.
We hebben genoten van ons autoritje en hoewel we de route niet helemaal uitgereden hebben hebben we al afgesproken om het laatste stukje van de route nog eens te gaan doen. Hebben we weer een reden om een "visje te gaan happen" wat hier soms wel gezegd wordt. 

18 opmerkingen:

  1. Leuke route, mooi verslag, prachtige foto's, goed gezelschap en nog een lekker visje. Dat was weer genieten.

    Groetjes, Hermus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien ook eens leuk om deze route te doen als jij weer eens bij mij logeert.

      Verwijderen
  2. Wat een geweldig leuke en interessante rit! Ik kom natuurlijk nooit daar helemaal in het hoge noorden, weet er dus niks van, maar op deze manier leer ik de streek toch ook een beetje kennen. En het valt niet tegen! De Slag bij Heiligerlee.. ja, dat ken ik nog wel van de geschiedenisles vroeger hehe. Maar dat er dan bij zo'n herdenkingsmonument zo'n prachtige zwarte populier staat.. dát leren ze je dan natuurlijk weer niet! :-)
    Oude gemalen en sluizen.. altijd interessant en mooi om te zien.. cultureel erfgoed.
    En dan zo'n dorpje dat helemaal opgeofferd is voor de 'vooruitgang' (pff).. nooit geweten dus ik leer weer bij. Dat er ook in het hoge noorden mensen wonen met lange vingers, die dan zo'n prachtig bronzen standbeel jatten, verbaast me niet.. maar zoals m'n moeder altijd op z'n plat Dordts zei 'hun klauwe hadde dran vast motte brande!' ;-) Die grafzerken zijn erg aandoenlijk.. een heel gezinnetje bij elkaar hè.. en de dochter niet erg oud geworden.
    Best leuk om zo'n uitstapje om ergens vis te gaan eten te combineren met zo'n leuke route. Ik ga voor vis elke vrijdag naar Ridderkerk tegenwoordig.. sinds vriendlief thuiswerkt, miste ie z'n wekelijkse lekkerbekje die ze in de bedirjfskantine elke vrijdag serveerden. En er staat een mobiele viskraam uit Spakenburg voor de supermarkt waar ik meestal m'n boodschappen deed. Dus nam ik eens bij verrassing een visje mee. :-) Die boodschappen doe ik tegenwoordig dichterbij huis, maar die vis daar is wel heel erg lekker, dus daar rij ik graag wel even wat verder voor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat schrijf je dat trouwens typisch.. 'om een vis te gaan eten'.. ik zou schrijven 'om vis te gaan eten'.. oh, zie nu dát ik dat in m'n reactie dus ook schreef haha! Het zal wel zijn wat je gewend bent zeker? :-)

      Verwijderen
    2. Leuk dat je door het postje de streek zo een beetje leert kennen. Zelf leerde ik door het maken van het verslag ook weer wat. Hoewel ik toen ik nog werkte altijd langs het herdenkingsmonument kwam wist ik dat van die zwarte populier ook niet. Tijdens een georganiseerde wandeltocht hadden we een rust bij het gemaal. Aan de andere kant van het gemaal is een soort schuur waar we iets te drinken kregen en later gingen we door het gemaal.
      Ik vond het wel vreemd dat dat verdwenen dorpje niet genoemd werd in de routebeschrijving. Toen ik mijn kennismakingsronde in Groningen van Manlief kreeg toen ik hem leerde kennen had hij mij het verdwenen laten zien daarom wist ik dat het daar was. Ze hebben groot gelijk dat ze daar geen bronzen standbeeld meer neergezet hebben want het ligt daar erg afgelegen. Ik kan me helemaal vinden met wat je moeder altijd over dieven zei.
      Ik begrijp dat je voor vis naar een visboer gaat die uit Spakenburg komt want verse vis is natuurlijk het lekkerste.
      Ik geloof nu ik erover nadenkt dat is altijd zeg: "een vis te gaan eten"

      Verwijderen
    3. Ja, die mensen van die kraam komen rechtstreeks uit Spakenburg naar Ridderkerk.. hun lekkerbekken van kabeljauw zijn echt heerlijk!

      Verwijderen
  3. Een leerrijk mooi stukje Nederland dat ik niet ken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms vergeet je dat de omgeving waar je woont ook heel mooi is.

      Verwijderen
  4. Het was weer genieten, en deze dag toevallig de hele dag zon, dus dat was boffen.
    Mooie prachtige foto's, en een verslag waar ik bij het lezen telkens iets van leer.
    Op naar de 2e ronde voor het laatste stuk, met wederom een lekker visje als eindpunt. Verheug me nu al.
    Liefs GeZet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik leer zelf ook nog als ik het verslag maak. Hopelijk kunnen we de 2de ronde snel doen.

      Verwijderen
  5. Helemaal anders dan anders, Noortje, maar een minstens zo mooie dag!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtig en interessant verslag van jullie wandeling Noortje, het zonnetje maakte het natuurlijk extra fijn om te doen.









    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, er is veel gesloopt in het verleden, verkeerd beleid, want de industrie kwam er niet. Of nauwelijks. Ik heb nog een tip voor de beleefroute Slag bij Heiligerlee, ze hebben ook een leuke app. En bij Westerlee is nog zo`n route die daar ook over valt. Gelukkig zijn er nog mooie dingen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je tip. Ik heb intussen de app al op mijn smartphone gezet.

      Verwijderen
  8. Wat is daar interessant museum om te zien. Mooie wandeling heb je gemaakt. Dan kom je heel aparte dingen tegen. Daar ben ik nooit geweest. Zaak vishandel heb jij heerlijk lekkerbekje gegeten. Ik lust ook wel. Mooie foto's serie gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een interessant en gedetailleerd verslag van deze uitstap Noortje..

    een deel van Nederland dat me totaal onbekend is

    prettige dag


    BeantwoordenVerwijderen