Een kijkje bij het hertenkamp 08-01-2021

afbeelding van internet

Ik heb me voorgenomen om wat meer te gaan wandelen. Nu ja wandelen klinkt gelijk alsof ik hele afstanden ga lopen maar dat zit er voorlopig niet in. Ik vind wandelen in mijn eigen woonplaats en dan nog in mijn eentje niets aan. Ik ga nu als ik een paar kleine boodschapjes heb niet op de fiets maar lopend. Ik wilde ook even bij het hertenkamp kijken bij de herten.
Op weg naar het centrum hoopte de meeuw dat ik wat brood bij me zou hebben maar deze keer werd hij teleurgesteld.
Ook hoopte ik nog wat zwanen te zien. Maar helaas er waren er geen. In mijn woonplaats zijn er heel veel zwanen in de vijvers en singels. Er staan zelfs borden op drukke wegen om  te waarschuwen dat er zwanen kunnen overstekken.
Toen ik bij het hertenkamp kwam vreesde ik even dat er helemaal geen herten meer waren want ik zag er geen een. Ik vroeg me al af wat daar de oorzaak van kon zijn. 
Toen ik wat om het kamp heen liep zag ik opeens dat ze daar lagen maar wat waren het er weinig in verhouding met de vorige keer dat ik daar uitgebreid gekeken had!
Ik wilde toch graag weten hoe het kwam dat er nu zo weinig waren en heb het thuis op internet opgezocht. Hierdoor kwam ik te weten dat begin oktober er in het hertenkamp een aantal herten geïmmobiliseerd zijn. Ze zijn geschoten met speciale verdovingspijlen, vallen dan in slaap en kunnen daardoor gemakkelijk vervoerd worden naar een andere locatie.
Elk najaar worden de jonge puntbokjes uit de groep gehaald, dat zijn de bokjes die dat jaar zijn geboren.
Elk 2 jaar wordt de grote bok er ook uitgehaald en geruild met een andere bok om inteelt te voorkomen. Dit jaar mag hij nog in Veendam blijven.
Aan het hek hangt een bord met voerregels maar wat ik heel gek vind is dat sommige mensen het hertenkamp schijnbaar als een kliekenton zien wat het getypte briefje bewijst.
Nadat ik mijn boodschapjes gedaan had in een haast uitgestorven centrum ging ik weer op huis aan.

17 opmerkingen:

  1. Ja, je kan je lekker dichtbij ook vermaken. Hier is een mooie kinderboerderij, maar vanwege de maatregelen natuurlijk zonder publiek, maar de dieren zijn er wel. Wel zielig hoor, dat afschieten, mensen zeulen graag met dieren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die kinderboerderij in Winschoten is inderdaad ook heel mooi. Trouwens de herten zijn niet afgeschoten maar alleen verdoofd zodat ze ergens anders heen gebracht konden worden om inteelt te voorkomen.

      Verwijderen
  2. Zo te zien ook een mooie wandeling gemaakt, ook een mooie foto van die meeuw met z'n stippenstaartje.
    Het is dus altijd goed iets eetbaars in de tas te hebben.
    Jammer dat sommige mensen blijkbaar van allerlei rotzooi bij het hertenkamp ingooien, gelukkig eten ze het niet, dus gaan ze er niet dood aan. Wel heeft de gemeente er extra werk van.
    Het is toch een kleine moeite om iets thuis in de juiste afvalbak te gooien.
    Wat een mooie foto van die bomen in het water, daar zien ze er veel mooier uit dan boven het water, omdat je de onderkant ziet :-)
    Liefs GeZet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp ook niet dat mensen maar van alles in het hertenkamp gooien.
      In deze tijd geef ik de watervogels die bij mij in de vijver zitten vaak brood. Zodra je het in het water gegooid hebt komen ze er al op af.

      Verwijderen
  3. Geen brood voor de meeuw, geen zwaan te zien.. gelukkig waren er dan toch nog wel herten, anders was het inderdaad maar een karige wandeling geworden hahahahaaa!
    Goh, wist dat niet, maar wel logisch dat die grote bok na een tijdje afgewisseld wordt hè.. anders fokt ie ook met z'n eigen kinderen natuurlijk... dat moet je niet hebben. Dat zal in álle hertenkampen wel zijn vermoed ik?
    Ik wandel natuurlijk heel vaak alleen.. maar heb dan Jaxon nog bij me om tegen te kletsen hehe, dat scheelt wel. Toen wij even geen hond hadden, was het wandelen van mij ook meteen veel minder.. moest ik me echt pushen naar buiten te gaan. Maar het is natuurlijk wél goed voor je, om lekker in beweging te blijven.. of dat nou lopend of fietsend is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wist dat van die grote bok ook niet totdat ik het las op de website van de dierenarts (ook mijn dierenarts trouwens)
      Ik moet er toch nog steeds een gewoonte van gaan maken om dagelijks een wandelingetje te gaan maken. Ik deed het eerst in combinatie met een boodschapje maar sinds vorige week is er hier in het woonzorg centrum een haard van corona (95 besmettingen) en nu heb ik wel wat vrees om naar winkels te gaan.

      Verwijderen
  4. Mooie omgeving, Noortje!
    Gezond, stappen...
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het hertenkamp is altijd leuk om er een kijkje te nemen.

      Verwijderen
  5. Knappe foto's van dat "hertenkamp" Noortje

    en naast wandelen zijn er maar weinig mogelijkheden, dacht ik

    groeten


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wandelen is inderdaad het weinige wat je nog kan doen in deze tijd.

      Verwijderen
  6. Mooie wandeling heb je gemaakt. Hertenkamp ziet daar prachtig uit. Herten ook. Wie gooit nou etensresten over hek gooien. Kippenpoten en maderijen en spaghetti erover. Vreselijk mensen zeg. Het is gevaarlijk kunnen ziek van worden. Dan komen ook ratten op af. Mooie foto van deze hertenkamp.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet te begrijpen dat mensen van alles over dat hek gooien.

      Verwijderen
    2. Niet te bevatten. Zijn ze nou gek om te doen.

      Verwijderen
  7. Opnieuw een mooie wandeling in beeld en woord. Ik mis de sneeuw ... of heb jij geen ontvangen afgelopen weekeinde, Noortje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier lag vanmorgen toen ik opstond redelijk wat sneeuw maar ik heb er geen foto's van gemaakt. Mijn tuin zag frouwens wel mooi uit met die sneeuw.

      Verwijderen
  8. Klein weer beginnen is het beste.
    De herten hebben duidelijk hun rust momentje.
    Het is jammer dat het spandoek nodig is, teken dan sommige er niets van begrijpen. Hans

    BeantwoordenVerwijderen