Op zoek naar de zwanen 21-01-2021

Ik had al een hele tijd geen zwanen meer gezien in de vijver bij mijn huis en ook niet in de singel op weg naar het centrum. Wel schoot me te binnen dat er begin januari iets over een gestolen zwaan in de media had gestaan. (klik hier voor het artikel gestolen zwaan)
Ik vind zwanen erg mooi om te zien en bedacht me dan moet ik maar naar die vijver gaan om ze te zien. Had ik ook gelijk weer een reden om een wandelingetje te maken.
Hoewel ik dat verhaal van die verdwenen zwaan wel een heel vreemd verhaal vond en dacht misschien is het wel een broodje aap verhaal maar ik wist nu wel waar ik ze kon vinden.
Ik besloot via het Oude Ae park te gaan dit is een klein parkje wat grenst aan de polder de Wiede. Bij toeval heb ik dit parkje ontdekt toen ik afgelopen zomer de Thuiseditie liep van de Alkmaarse 4 daagse. 
Op weg naar het park zag ik tot mijn verrassing al een zwanenpaartje in een singel die ik passeerde. Als ik er geen meer zou zien was mijn wandelingetje toch al geslaagd want ik zwanen gezien en dat was al een tijdje geleden dat dit gebeurd was.
Het duurde niet lang of ik ging het parkje in waar ik niemand tegen kwam. Ik veronderstel dat hier wel vaak mensen hun hond zullen uitlaten. In dat parkje zijn singels en er is ook een wat grotere vijver en hier had ik wel zwanen verwacht maar ook hier waren er geen.
Ik ging het parkje weer uit en was nu in de buurt waar die zwaan gestolen zou zijn. Ik wilde net een kunstwerk in een vijver op de foto zetten toen ik opeens in mijn ooghoeken het zwanenpaartje zag. Ik was zo verheugd dat ik uiteindelijk vergat om het kunstwerk op de foto te zetten. 
Mijn wandelingetje was succesvol geweest want ik had de zwanen gezien hoewel ik graag gehad zou willen hebben dat ze in de vijver bij mijn huis zouden zitten. Wel viel het me op dat ze erg mak waren want je kon er dichtbij komen zelfs ook iemand die een hond bij zich had.
(foto's zijn gemaakt met mijn smartphone)

6 opmerkingen:

  1. Dat kunstwerkje staat er langer, Noortje, die zwanen misschien niet.
    In Brugge is er nog steeds ophokplicht, geen zwanen dus...
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik geloof dat er hier nog nooit een ophokplicht geweest is voor zwanen die gewoon in singels en vijvers rondzwemmen .

      Verwijderen
  2. Als je iets zoekt loop je ongemerkt vaak nog wat meer dan je van plan was ook.. die ervaring heb ik zelf tenminste. Toen ik nummertjes 61 zocht om een collage mee op m'n verjaardag te maken, waren Jax en ik zó twee uur onderweg geweest..!
    En gelukkig vónd je ook zwanen.. meerder koppeltjes dan nog! Ik moet zeggen dat wij hier in Rotterdam-Zuid geen gebrek aan zwanen hebben hoor.. kom ze óveral wel tegen. Net als reigers.. en tegenwoordig ook futen en aalscholvers.. én ooievaars. ;-)
    Je smartphone maakt prachtige foto's.. niks mis mee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier is ook nooit een gebrek aan zwanen geweest. Ik weet niet waar ze gebleven zijn.

      Verwijderen
  3. Zwanen, sierlijkheid uit onze natuur. Hier kom ik heel veel ganzen tegen, gisteren nog een trek van dichtbij meegemaakt; een fantastisch fenomeen vind ik het.

    BeantwoordenVerwijderen