Wandel evenement Tussen Slik en Zand 23 oktober 2021 Ameland

Vrijdag 22 oktober vertrokken 7 wandelvriendinnen en ik voor een heel lang weekend naar Ameland. We gingen daar de Tussen Slik & Zand tocht lopen. Tussen Slik en Zand is het wandelevenement op en om Ameland met de Waddenzee (Werelderfgoed) als inspiratiebron. Vorig jaar kon het i.v.m. corona niet doorgaan en we zijn toen met vier personen een lang weekend naar het huis geweest wat Heleen gehuurd had. Die vrijdag stond er een stevige wind en ik had gedacht dat dat wel te merken geweest zou zijn op de veerboot maar dat viel gelukkig mee. Hoewel de boot wel vertraging had en we dus wat langer moesten wachten in de vertrekhal. 
De overtocht duurt ongeveer 50 minuten. We hadden eerst gehoord dat ze de E-bikes die we gehuurd hadden door het hoge water niet bij de boot konden afleveren. Ik moet zeggen dat ik dat niet erg vond want ik zag toch wel een beetje tegen het fietsen op een E-bike op. Later werd er gebeld dat ze toch wel op de kade konden komen. Bagage afgeleverd en fiets in ontvangst genomen. Ik had nog geen kilometer gefietst of ik was al gevallen. Er stond veel wind en er liepen veel passagiers met rolkoffers, doodeng vond ik het. Ik durfde eigenlijk niet meer verder maar de anderen zeiden gewoon weer fietsen nadat ze mijn zadel zo laag hadden gezet dat ik met mijn voeten op de grond kon komen, ik had nu een soort loopfiets, haha.
Nadat we eerst boodschappen hadden ingeslagen kwamen we bij het gehuurde huis aan waar onze bagage al voor de deur stond. 
De anderen besloten om nog een stuk te gaan fietsen maar ik besloot om niet mee te gaan dan zouden ze ook geen last van me hebben.
Er werd de eerste avond pasta gekookt wat heerlijk smaakte en later op de avond speelden we spelletjes waarbij we net als vorig jaar weer de grootste lol hadden. Het grappige was dat we ons ook met de andere groep bemoeiden.
Die zaterdag, de 23ste, was dus de wandeltocht. Vijf personen liepen 25 km, twee liepen niet en ik liep 11 km. We moesten op de fiets naar Nes wat al een klein beetje beter ging hoewel ik het nog steeds eng vond als ik een tegenligger tegenkwam op het fietspad.
Ik begon aan mijn wandeltocht en zag nog een klein tijdje mijn wandelvriendinnen voor me lopen maar ze verdwenen al snel uit mijn zicht. Het waaide gelukkig niet meer en het was voor mij mooi wandelweer. Ik genoot van de natuur om me heen.
Ameland heeft een  prachtige natuur. Het bijzondere van de natuur op Ameland is dat op een klein oppervlak zoveel verschillende landschappen te zien zijn zoals duinen, bossen, meren, strand, wad etc. Op Ameland broeden meer dan 50 vogelsoorten.  In totaal leven op het Waddeneiland ook ongeveer 100 reeën. Ameland is hier uniek in want op de andere Waddeneilanden komen helemaal geen reeën voor. Op het eiland komen ook 500 verschillende plantensoorten voor. Er zijn op Ameland zelfs veertien zeldzame plantensoorten die je elders niet zo snel ziet. Het bosoppervlak van Ameland is 210 ha. groot. Er zijn op het eiland voldoende fiets- en wandelpaden om de indrukwekkende natuur van Ameland te ervaren.
Intussen kreeg ik een foto via een WhatsAppje van de anderen dat ze een rustpauze hadden in het huis wat we gehuurd hadden want daar kwamen ze langs waar een lekker gebakje op stond.
Ik had ook wel zin in een pauze maar ik kwam alleen rolcontainers met flesjes water tegen die door de organisatie werden uitgedeeld. 
Opeens zag ik een restaurantje en omdat er niemand op het terras zat vroeg ik of ze open waren. Ze zeiden dat ze om 11 uur open gingen en op mijn vraag hoe laat het nu was zeiden ze 11 uur maar dat ze nog wat voorbereidingen moesten doen maar ik mocht alvast op het terras gaan zitten. Eigenlijk kwamen ze er direct al aan. Ik bestelde koffie met appelgebak en vond het heerlijk om even van de voeten te zijn.
Niet veel later ging ik weer verder. Ik genoot nog steeds van de mooie natuur. Het door de duinen en over het strand lopen vond ik heerlijk.
Even was ik bang dat ik een splitsing gemist had want op het strand zag ik een bord waarop stond dat de 35, 25 en 17 km het strand moesten verlaten maar nergens stond iets van de 11 km. Gelukkig keek er een dame op de routebeschrijving en zei dat ik toch goed zat en ook het strand moesten verlaten. Niet veel later kwam ik bij de verzorgingspost "Klein Vaarwater" 
Ik stond er versteld van wat er hier allemaal te krijgen was: limonade, koffie, thee, bouillon, mini's, snoepjes, snee krentenbrood, ontbijtkoek en cake. Nadat ik hier even koffie met cake genomen had en een mini meenam voor onderweg vervolgde ik mijn weg weer. Opeens kwam ik een voor mij lastige hindernis tegen namelijk een diepe greppel waar ik overheen moest springen. Gelukkig liep er een echtpaar achter me waarvan de vrouw er ook niet overheen kon springen en zowel zij als ik werden geholpen door haar man en iemand die er al overheen gesprongen was. 
Ik kwam door het plaatsje Buren en ging weer op Nes aan. Opeens zag ik twee van de wandelvriendinnen die deze tocht niet liepen op de fiets aankomen. Nadat ik even met ze gepraat had gingen ze naar de andere vijf die de 25 km liepen op zoek.
Voor mij duurde het niet zo erg lang meer dat ik weer bij de finish was.
Toen ik me afgemeld had zocht ik een terras op om op de anderen te wachten. Toen ik daar zat kreeg ik een WhatsAppje dat ze nog 8 km moesten. Toen ook zij gearriveerd waren gingen we weer naar het huisje. We gingen die avond uit eten bij een pizzeria in Hollum. 
Ik moet zeggen dat de pizza heel lekker was en dat vonden de anderen ook van hun pizza's alleen had ik hulp nodig om mijn pizza in stukken te snijden omdat ik weinig kracht in mijn handen heb en de rand nogal hard was. Ineke zei later dat ze er zelfs een pijnlijk bovenarm aan had overgehouden, hahaha.
Het was een mooie dag geweest met prima wandelweer en een prachtige omgeving om te wandelen. Het uit eten gaan was een mooie afsluiting van de dag. 
Vier wandelvriendinnen zouden de dag erop alweer terug gaan maar drie anderen en ik bleven nog tot dinsdag.
(Het verslag hiervan volgt nog) 

12 opmerkingen:

  1. Zo leuk, dat een ieder doet wat ze aan kan en er toch ook gezellig samen dingen gedaan kunnen worden.. zo heeft iedereen het naar z'n zin! Wij deden het ook zo op vakantie.. is gewoon het beste hè.
    Ameland ziet er prachtig uit.. het wordt tijd dat ik vriendlief eens overhaal ook weer eens die kant op te gaan.. ooit alleen maar eens op Texel geweest maar da's ook alweer 30 jaar geleden..!!
    Hadden ze in die pizzeria geen pizzarollertje om je pizza even voor te snijden? was wel handig geweest hahahaa!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen die pizza gesneden was dachten wij ook misschien hebben ze wel zo'n pizzarollertje of hadden we kunnen vragen of zij de pizza hadden willen snijden.

      Verwijderen
  2. 'k Weet zelfs niet of ik nog kan fietsen, Noortje. Gezellig weer hé! Lekker tussendoortje, bij je koffie. Lieve mensen, bij die greppel! Heerlijk, nog enkele vakantiedagjes!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind fietsen soms ook lastig want ik ben soms zo stijf.

      Verwijderen
  3. Mooi eiland Ameland, is lang geleden dat ik er geweest ben, echter aan de foto's te zien nog steeds een prachtig eiland. Leuk zoveel variatie tijdens het weekend, spelletjes wandelen, fietsen, lekker uit eten etc. Gezellig hoor zo'n lang weekend met de wandelvriendinnen!
    Liefs GeZet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fietsen op een E-bike en wandelen blijven toch altijd spannend.Gelukkig waren er hulpvaardige mensen die jou over het greppeltje hielpen. Gezellige dagen gehad en ook nog mooi (wandel)weer.
    Ik ben ooit op Ameland geweest, toen in een tentje gekampeerd. Alleen maar storm en regen gehad (1 week) in een lekkend tentje. Word denk ik weer eens tijd om een keer naar toe te gaan, zeker na het lezen van jou verslag. Kijk nu al naar het vervolg uit.

    Je zusje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je een medereisgenoot nodig hebt houd ik me aanbevolen hoor.

      Verwijderen
  5. Leuk zo'n weekendje wandelen, ik was ook voor de 11 met appeltaart en koffie gegaan, na zo'n 12 kilometer heb ik wel weer genoeg van het wandelen. Dan is 25 kilometer mij ook 13 teveel! Op de foto's zie ik een mooie batavus e-bike met middenmotor, die zou toch net als je gewone fiets moeten rijden? Of stond de ondersteuning te hard, dan gaat zo'n fiets vanzelf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik loop veel langzamer dan mijn wandelvriendinnen tegenwoordig van daar de 11 km.
      Dat het fout ging op die e-bike had ook te maken met de verhuurder die me de fiets gaf want hij zette het zadel hoger en zette omdat er zoveel wind stond de ondersteuning op turbo. En ik ben niet gewend om op een e-bikete rijden.

      Verwijderen
  6. Zo je hebt er geen gras overlaten groeien, activiteiten ten over.
    Ameland is zo mooi de rode vuurtoren is een icoon.
    Het was een mooi uitstapje zo samen.
    In mijn jeugd er geweest, maar had er meer heen moeten gaan. Hans

    BeantwoordenVerwijderen