Bezoek Zandsculpturenfestijn Garderen 13-11-2021

Mijn zusje logeerde een paar dagen bij me (ze komt ondanks dat mijn man niet meer leeft toch op de dag dat hij jarig geweest zou zijn en dat waardeer ik heel erg) en ze kwam met het voorstel om op een van de dagen dat ze er was naar de Zandsculpturen in Garderen te gaan. Ik vond het nogal wat omdat Garderen nu niet bepaald naast de deur van mijn woonplaats ligt maar ik vond het wel leuk. Ik ben er vaker geweest een keer met mijn schoonzusje en ook een keer met Mizzd in 2017 (hier is dat verslag te lezen)
't Veluws Zandsculpturenfestijn in Garderen is het grootste zandsculpturenevenement van Nederland. Zowel buiten als in het overdekte gedeelte zijn de indrukwekkende zandcreaties te bewonderen.
Het thema van het elfde Zandsculpturenfestijn heeft als onderwerp 75 jaar bevrijding en heeft de zandkunstenaars duidelijk geïnspireerd. Vorig jaar was het immers 75 jaar geleden dat er een eind aan de Tweed Wereldoorlog kwam. Vanwege corona is het Zandsculpturenfestijn er ook dit jaar er nog te zien. Je kunt er zowel de oorlog als de bevrijding d.m.v. de levensechte zandsculpturen zien.
We moesten van tevoren reserveren met een tijdslot wat wij dus ook gedaan hadden.
Nadat we de auto geparkeerd hadden vroegen we ons wel even af of dat geen echte aap was want hij zag er nogal kolossaal uit maar gelukkig het was een houtsculptuur, haha. 
Nadat onze tickets gecontroleerd waren en ook onze coronacheck konden we naar binnen. Mijn zusje en ik zetten wel een mondkapje op want we vonden het er toch wel druk. De man die de toegangskaartjes controleerde zei omdat wij een OR code hadden een mondkapje niet nodig was maar toch vonden wij dat prettiger, trouwens er liepen meer mensen met een mondkapje op.
We stonden als het ware op het strand van Normadië en ik vond het bijzonder om te zien hoe mooi de verschillende details gemaakt waren.
Ook waren er sculpturen die de bevrijding lieten zien. Er was zo veel te zien dat ik gewoon vergat om foto's te maken. Opeens viel het ons op dat er mensen liepen met formulieren om een puzzel te maken. Ik dacht dat deze later ergens kwam maar het bleek dat er in het begin al vragen waren die ingevuld moesten worden. Wij terug wat eigenlijk niet mocht want er was i.v.m. coronamaatregelen maar eenrichtingsverkeer maar omdat ik gek op zulke puzzels ben zijn we toch tegen de regels in teruggegaan (ik houd me anders wel altijd aan de regels maar nu voor een keertje niet)
Dit kijkje naar een deportatie naar een concentratiekamp maakte heel wat indruk op me.
Intussen waren mijn zusje en ik druk bezig om de antwoorden op de vragen op te zoeken die verstopt zaten in de zandsculpturen. Het ging de ene keer sneller dan de andere keer maar we beleven er veel plezier. 
Er was ook nog een tweede puzzel waarop plaatnamen moesten worden ingevuld die ook te zien zouden zijn bij de sculpturen maar dat zagen wij niet echt maar er stonden steeds wel verschillende letters ingevuld dus wij kregen tenslotte wel een zin als oplossing maar dat kostte wel hoofdbrekens. 
We dronken er nog iets voordat het tijd was om naar het restaurant te gaan waar ik gereserveerd had. Ik kom tegenwoordig heel graag in dit restaurant want Manlief ging hier altijd heel graag eten als we met de caravan op de Veluwe waren.
Mijn zusje en ik genoten o.a. van gamba's en een vispannetje.
Lief zusje bedankt dat je met het voorstel kwam voor dit leuke uitstapje ik heb ervan genoten.

17 opmerkingen:

  1. Spijtig van het onderwerp, Noortje (nooit meer oorlog!), maar Kunstig! En een lekker etentje na...! Mooi!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was echt de moeite waard en ook leuk om met mijn zusje te doen want die zie ik veel te weinig omdat ze niet bij me in de buurt woont

      Verwijderen
  2. Ik wás nog van plan te gaan, maar heb nu denk ik alles al wel gezien..! hahahahaa!
    Indrukwekkende taferelen zie ik.. en ook weer puzzels.. altijd leuk. Wel raar dat dat dus niet erg goed aangegeven stond hè? dan kun je er niks aan doen dat je weer terug moet.
    Was dat alweer in 2017 dat wij er samen waren? de tijd vliegt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Psje.. Volgens mij waren wij er ook al es in 2015..! Toen kwam jij met de trein vanaf huis en heb ik je van het station (van Putten dacht ik?) opgehaald. In 2017 heb ik je opgehaald vanaf de camping op de Veluwe en heb ik je lieve man ontmoet.. eerste en enige keer helaas hè..

      Verwijderen
    2. Ja inderdaad in 2015 was ik er ook met jou. Wat heb jij toch een goed geheugen. In 2014 was ik er met mijn schoonzusje. Dat je toen je mijn man ontmoet hebt in 2017 dat weet ik nog wel. Jij had toen pas heel verdrietig nieuws gekregen.
      Wat mijn foto's betreft heb je bijna nog niets gezien. Jij zou er zeker wel 4 postjes aanbesteden als je er heen zou gaan, haha. Ik vergat gewoon om foto's te maken en toen ik ze thuis op de pc zetten viel het me op dat ik al het moois vergeten was te fotograferen.

      Verwijderen
    3. Zal ik je eens wat vertellen? ik heb die eerste puzzel helemaal niet gedaan.. die had ik, ook al wist ik het van hier te lezen, helemaal niet gezien aan het begin en ook helemaal geen erg in gehad.. ik zag later pas ergens ingevulde formulieren liggen. Vond het niet zo erg hoor.. kijken én fotograferen nam al tijd genoeg in beslag! Die puzzel van die plaatsnamen heb ik wél gedaan.. vond ik ook leuk.. wist ze allemaal op eentje na.

      Verwijderen
    4. Die puzzel met die plaatsnamen vonden wij niet zo makkelijk maar uiteindelijk toch thuis opgelost.
      Gek hé dat die eerste puzzel daar zo onopvallend ligt in het begin?

      Verwijderen
  3. Absoluut een geslaagd uitje zowel de zandsculpturen als het uit etentje.

    Je zusje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Snel weer eens een leuk uitje plannen vooral omdat ik je niet al te vaak zie door de afstand.

      Verwijderen
  4. Dat hebben ze dan onhandig geregeld, dat ze niet wat duidelijker waren met de puzzels. Maar goed, uiteindelijk heb je er plezier aan gehad. Ik weet het niet hoor, de ernstige oorlog als amusement gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die puzzels lagen gewoon aan het begin maar wij hadden daar overheen gekeken.
      Ik zag dit niet als de oorlog als amusement gebruiken maar stilstaan bij 75 jaar bevrijding van ons land.

      Verwijderen
  5. De Zandsculpturenfestijn Garderen zijn altijd wel een publiekstrekker.
    Het is zeker erg mooi wat men over de WO II heeft gemaakt. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het altijd zo knap dat ze dat van zand kunnen maken.

      Verwijderen
  6. heel artistiek die zandsculpturen

    en je had er een leuke uitstap door

    een fijne avond gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
  7. een vreemd onderwerp om er zandsculpturen van te maken. Maar het moet gezegd het is zeer geslaagd en moest het in de buurt zijn dan zou ik ook gaan kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zandsculpturenfestijn zijn wij nooit geweest. Het is wel indrukwekkend om te kijken. Wel erg mooi gedaan met zand. Best veel werk aan gehad. Goede afsluiting met hapje eten. Mooie foto's geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit jaar voor het eerst niet geweest en ik ga ook dit jaar niet nu want de Christmasfair die ik altijd ook bezoekt is nu gecombineerd met dit festijn wegens corona en helft is er niet die ik graag bezoekt. Wellicht volgend jaar ben ik weer van de partij dat ik zal gaan. Maar met je fotografie leek het ook net of ik er was geweest.

    BeantwoordenVerwijderen