De Alternatieve Vierdaagse 2021

Ook dit jaar kon de Nijmeegse Vierdaagse niet doorgaan vanwege corona. Vorig jaar kwam ik er pas na de alternatieve editie achter dat je die ook had kunnen lopen. Toen ik dit jaar zag dat het weer kon en dat je niet per se de 30 km hoefde te lopen was de keus snel gemaakt. Ik kon dus 10 km per dag lopen en het zou dan nog de vraag zijn of ik dit wel zou kunnen volbrengen met mijn fysieke klachten. Ik meldde me al vroeg aan en bedacht van tevoren dat ik in vier verschillende richtingen zou gaan vanuit mijn huis. Een paar dagen voor de vierdaagse kon je de app downloaden en ik was er klaar voor.
Dinsdag 20 juli:
De eerste dag ging ik richting het Borgerswold. 
Het Borgerswold is een schitterend 450 ha. groot recreatiepark in mijn gemeente. De typische witgeschilderde ophaalbruggetjes zorgen voor een bijzondere sfeer in dit parkachtige landschap. Het gebied beschikt over verscheidene voorzieningen voor zowel jong als oud, waaronder een waterskikabelbaan, campercamping en maneges en fraai aangelegde 18 holes golfbaan. Voor kinderen zijn er speelweiden, een kinderboerderij en waterplezier bij de zwemstranden. Er zijn volop mogelijkheden om te wandelen. Er lopen ook twee routes over onverharde paden door het park voor de wandelaars die van een stukje uitdaging houden.
Ik was nog geen 100 meter van huis of ik dacht even dat Solo mijn kater me volgde maar dat kon bijna niet want ik wist haast zeker dat hij in huis was toen ik wegging. Ik bekeek hem nog eens goed en toen ik riep kwam hij niet. Het was dus zijn evenbeeld. 
Ik liep om het golf terrein heen meestal loop ik er op een pad doorheen maar omdat ik aan de 10 km moest komen en het ook wel leuk is om eens een andere route te lopen deed ik dat nu.
Ik kwam ook een schuurtje tegen en ik vroeg me af waar dit voor gebruikt werd want het was er nogal een wildernis omheen. Toch zag ik even verderop wel een poortje wat half openstond maar ook dat leek de laatste tijd niet echt gebruikt te zijn.
Het duurde niet zo erg lang of ik kwam in het Borgerswold. Ik had gedacht dat het er wel druk zou zijn omdat het vakantietijd was maar ik zag er niet echt veel mensen.
Aan de rand van het park bevinden zich ook volkstuintjes en een manege. Er was een man in zijn tuin bezig en die begon met me een praatje. Ik wist dat er veel vandalisme gepleegd werd (tuinhuisjes in brand steken, stelen, gewassen uit de grond trekken, etc.) bij de tuintjes en daar sprak ik even met hem over. Hij zei dat het de laatste tijd wel meeviel gelukkig.
Bij de wijk Sorghvliet ging ik het park weer uit en ik besloot om langs een kerkje en brugwachtershuisje te gaan om deze twee eens goed te bekijken want anders rijd ik er altijd voorbij.
Ik zag op de kerk staan dat het een Evangelisch-Lutherse kerk was. 
Het gebouw wordt niet meer als kerk gebruikt maar is nu een gemeentelijk monument. Op het brugwachtershuisje staat niets en ik kon er ook niets over vinden op internet. 
Ik kwam langs de voormalig machinefabriek Holthaus een mooi gebouw maar wat er nu in zit of waar het nu voor gebruikt wordt weet ik niet.
Toen ik in het centrum kwam nam ik op een terras een kopje koffie en na nog even bij mijn geliefde hertenkamp gekeken te hebben duurde het niet lang meer of ik was weer thuis.
De eerste dag had ik volbracht zonder problemen hoewel mijn tempo wel heel laag was maar ik heb van de wandeling genoten.
Woensdag 21 juli:
Deze dag zou ik naar het restaurant Van der Valk in Zuidbroek lopen waar ik mijn schoonzusje zou ontmoeten. Ik kreeg 's morgens een app'je van Irma of ik het leuk zou vinden wanneer zij met me mee zou wandelen. Natuurlijk vond ik dat leuk. Vanaf mijn huis vertrokken we even na tien uur.
We kwamen langs een meerkoet die druk bezig was met een nest. Het was grappig om te zien hoe er lange takjes van de zijkant van de sloot naar het nest werden gebracht.
We liepen even langs een drukke doorgaande weg en kwam langs het natuurgebied de Wiede.
In de verte zagen we een ooievaarsnest en toen we er iets dichter bij waren wilde ik deze op de foto zetten maar doordat ik altijd erg beef vooral bij inzoomen lukte het me niet Irma probeerde het voor me.
De kilometers verdwenen onder onze voeten. We gingen richting de Schaive Klabbe.
Deze voormalige klapbrug, een rijksmonument, stamt uit 1940 en ligt schuin in weg van Muntendam naar Zuidbroek. De klapbrug kwam in de plaats van een brug die in 1940 werd verwoest. Vanwege de schuine ligging heet de brug in de volksmond "Schaive Klabbe". Opvallend aan de brug is dat deze maar één hamei en één balans heeft. Bij een klapbrug zijn dat er normaal gesproken twee. Zowel het bedieningsmechanisme als het bedieningshuisje zijn inmiddels verdwenen waardoor de -nu vaste- brug haar functie voor de scheepvaart heeft verloren.
We wandelden nu langs het Meedenerdiep.
Het Meedenerdiep of Muntendammerdiep is het kanaal gelegen tussen Veendam en het Winschoterdiep bij Zuidbroek. Het kanaal is het enige niet gegraven kanaal ter wereld. In plaats daarvan zijn twee dijken aangelegd, waarbinnen het water zich bevindt.
Toen we bij hotel restaurant Van der Valk aankwamen hadden we er nog geen 10 km opzitten en liepen we nog een rondje om het complex heen. Toen we bij het terras kwamen zagen we mijn schoonzusje al zitten. We besloten er met elkaar te lunchen.
Het was gezellig om met Irma te wandelen en het lunchen met elkaar was een leuke afsluiting. Dag twee ben ik ook zonder problemen doorgekomen.
Donderdag 22 juli:
Deze dag ging ik naar de Ommelanderwijk. Ik kwam daarvoor wel door een van de industrieterreinen en deze zijn niet echt favoriet bij me maar het kon niet anders wilde ik naar de Ommelanderwijk gaan.
Ik liep mijn woonwijk uit richting het centrum en ik kwam weer langs het hertenkamp waar ik ook nu weer even naar de herten bleef kijken.
Ik passeerde het Veenkoloniaal museum wat vroeger de Rijks Hoogere Burger School was en gebouwd is in 1911.
Wapen van Veendam
De plaatsen Veendam en Wildervank werden in de 17e eeuw gesticht. In 1657 mochten de plaatsen gezamenlijk een kerspelzegel gebruiken die gelijk is aan het huidige wapen van de gemeente Veendam. Het wapen van de gemeente zou afkomstig zijn van een legende rondom de vrouw van Adriaan Wildervanck, Margaretha Hardenberg.
Margaretha zou tijdens een wandeling op de heide in slaap gevallen zijn. Op een gegeven moment schrok zij wakker omdat er een adder over haar arm kroop. In doodsangst legde zij een gelofte af dat zij op die plaats een kerk zou laten bouwen mocht haar leven gespaard blijven. Omdat de adder haar niet heeft gebeten, hield Margaretha zich aan haar belofte; rondom de gebouwde kerk (de Margaretha Hardenbergkerk zou later Wildervank ontstaan zijn.
Ik kwam langs twee fonteinen. De eerste is een Rijksmonument en is uit 1934 de tweede is uit 2019. Ik moet zeggen dat ik de eerste het mooiste vind.
Ik kwam langs de Turfcentrale. 
De Turfcentrale is een voormalige elektriciteitscentrale. Gebouwd in 1901 er werd tot na de tweede wereldoorlog op turf gestookt; vandaar de naam. Anno 2010 kreeg dit gebouw een tweede leven als broedplaats voor de kunst. Door een interne verbouwing kwamen er 7 ateliers beschikbaar voor kunstenaars en de creatieve industrie.
Ik ging over een fietspad door het industrieterrein terwijl ik een replica van "Het Peerd van Ome Loeks" passeerde bij een firma die kunststof maakt.
Toen ik in de Ommelanderwijk liep liep ik eerst een lang stuk op een stoep langs huizen en nadat ik een zijweg was ingeslagen ging ik onder een tunneltje door onder de N34.
Ik ging daarna op een ventweg naast de N34 weer terug naar Veendam en toen ik weer door het centrum kwam dronk ik op een terras een kop koffie.
Hierna was het nog 1 km naar mijn huis waar ik op het terras van mijn blokhut een lekker koel pilsje dronk.
De derde dag had ik ook volbracht ondanks dat het deze dag niet zo'n leuke route was.
Vrijdag 23-07-2021:
Het was alweer de laatste dag en het zou wel gek zijn als ik deze dag niet zou volbrengen. Ik kreeg die ochtend ook nog een app'je van Irma dat ze wel weer mee wilde lopen. Nu dat vond ik wel weer gezellig want ik liep deze dag naar Het Standbeeld van Graaf Adolf in Heiligerlee. Mijn schoonzusje zou me hier opwachten dan had ik toch nog enigszins het idee van de vierdaagse. 
We liepen langs het Westerdiep.
We staken het Hoogholtje over.
Een hoogholtje is in de provincie Groningen de benaming voor een hoge vaste voetbrug, hoog genoeg om schepen te laten passeren.
Aan beide zijden bevindt zich een trap of steile opgang, vaak met dwarslatten.
Omdat hoogholtjes ook wel van staal of beton gemaakt zijn spreekt men ook wel (voor de grap) van hoogiezertje of hoogbetonje.
We passeerden het Stoomgemaal Wijdeveld.
Stoomgemaal "Wijdeveld" werd gebouwd in 1890 en bemaalde vroeger de polder De Wiede, tussen Muntendam en Veendam.Vanaf 1930 werkte het gemaal niet langer op stoom, maar op elektriciteit. Weer later, in 1975, werd het gemaal verbouwd tot woonhuis. Inmiddels is De Wiede een natuurgebied.
Irma woont in Meeden en we kwamen door Meeden en gingen daarom bij haar thuis koffie drinken.
De weg van Muntendam via Meeden naar Heiligerlee is niet echt een weg waar veel bijzonders onderweg te zien hoewel er wel een paar mooie boerderijen staan.
De koffie bij Irma thuis smaakte heerlijk en ik moet zeggen dat ik er heerlijk zat in haar mooie tuin maar we moesten natuurlijk weer verder.
We kwamen langs een huis met een schuur waar in een grasveldje voor het huis en de schuur twee muildieren stonden waarvan er een nogal nieuwsgierig was.
Ook passeerden we in Westerlee de St. Joriskerk.
De kerk van Westerlee (ook Sint-Joriskerk) is een zaalkerk uit de 18e eeuw.
De huidige kerk werd in 1776 gebouwd ter vervanging van een middeleeuwse voorganger. De lengtegevels van de kerk worden geleed door pilasters. De toren is in de 19e eeuw verhoogd. In de toren hing een luidklok. Deze is in de oorlog door de Duitsers geroofd. In 1947 is een nieuwe klok opgehangen. Het kleinere slagklokje uit 1784 heeft de oorlog wel doorstaan. De kerk heeft een orgel uit 1873. De preekstoel in Lodewijk XVI stijl is uit het eind van de 18e eeuw.
In 2007 werd de kerk gesloten. Vanuit het dorp is een stichting opgericht die zich inzet voor het behoud van de kerk. Sinds 2010 is deze ook eigenaar van de kerk
Vroeger zijn Manlief en ik hier regelmatig wezen kerken. 
Ons restten nog maar enkele kilometers tot het standbeeld en toen we we daar vlakbij waren zagen we mijn schoonzusje en Irma haar man die ons opwachten.
Net als bij de echte vierdaagse van Nijmegen kregen we ook nu gladiolen van Irma haar man. Ik vond dit echt heel leuk. Deze dag heb ik de langste afstand gelopen van de vier dagen.
Na afloop gingen we met elkaar nog lunchen in het Rozenpaviljoen in Winschoten wat erg gezellig was zo met elkaar.
Ik heb het wandelen met Irma heel gezellig gevonden. Ook was het ideaal wandelweer voor mij. 
Ik vond het ook wel apart om een medaille over de post te ontvangen en omdat het een alternatieve vierdaagse was was er ook de mogelijkheid om maar 10 km te lopen want ik anders niet had gemogen want dan had ik minimaal 30 km per dag moeten lopen en dat had ik niet meer gekund. Wel heb ik een zeer laag tempo maar ik ben toch wel een beetje trots op mezelf dat ik vier dagen achterelkaar heb gewandeld. Met deze vierdaagse erbij kan ik toch nog zeggen dat ik 10 keer de vierdaagse gelopen heb, haha. 

14 opmerkingen:

  1. Mooi leerzaam verslag en foto's van deze alternatieve 4-daagse. Ook gezellig en stimulerend dat Irma 2 dagen meeliep lijkt me. Knappe prestatie dat je het gehaald hebt!
    Liefs GeZet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik vond het heel fijn dat Irma 2 dagen mee wandelde.

      Verwijderen
  2. Solo2! Leuk, Noortje! Altijd een beetje mysterieus, een schuurtje, een open poortje... Vandalisme, altijd triestig. Meerkoetnest, ooievaarsnest, speciaal. Gezellige 2de dag, ook 't afsluiten! Herten in de bewoonde wereld, 't stoppen waard. Santé! Toffe tuin. Je altijd-trouwe-supporters met bloemen! Zo écht! Proficiat! Je deed het weer!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik las enkele dagen terug in ons streekblad dat er weer heel veel vandalisme bij het volkstuincomplex was geweest.

      Verwijderen
  3. Allereerst: Van harte! supergoed gedaan hoor! zomaar 4 dagen achter elkaar 10km wandelen.. ik denk dat ík het je niet na zou doen! Fijn ook dat je op twee dagen gezelschap had.. dat loopt altijd toch een stukje lekkerder hè.. jammer dat het niet op die derde dag was, die je zelf minder vond, maar tijdens welke je toch ook mooie foto's maakte van heel interessante zaken!
    Ik heb je verslag met veel interesse gelezen, zóveel informatie dat je geeft.. en er zijn in jouw woonplaats ook heel wat mooie dingen te zien duidelijk! Die fabriek van Holthaus.. wat een mooi bakstenen gebouw! Oók mooi: die speciale brug.. en ook dat brugwachtershuisje en die fonteinen, zou ik zeker ook kieken (die moderne fontein heeft toch ook wel wat vind ik). Dieren onderweg zijn altijd leuk.. hoop alleen wel dat die witte paarden die daar zo mooi tussen die gele bloemetjes staan, die bloemetjes niet op aan het eten waren, want st. jacobskruid is giftig voor paarden..! Je hebt wel geluk met dat mooie hertenkamp zo dichtbij huis.. wauw, wat heeft die ene een prachtig gewei!
    Die oude schuur en dat half openstaande hekje, ook tussen het geel.. schitterend!
    Echt leuk dat je zo in álle richtingen vanaf je huis een 10km-route kon uitstippelen.. en de laatste hoefde dus geen rondje te zijn, want je lieve schoonzus kwam je ophalen hè.. gezellig! Net als de afsluiting met bloemen en lekker samen wat eten.. én een medaille hehe.. ja hoor.. je mag zéker zeggen dat je de Vierdaagse 10x gelopen hebt.. chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die fabriek van Holthaus vind ik ook een prachtige gebouw. Die paarden zijn van de manege daar en ik heb weleens gehoord dat ze het opeten als ze het niet meer kunnen herkennen en het dus in hun hooi zit. Ik ben een beetje verliefd op dat hert met dat mooie gewei. Iedere keer als ik langs het hertenkamp kom bewonder ik hem.
      Dat schuurtje en dat hekje vond ik een beetje mysterieus net zoals Lies al schreef.
      Ik heb altijd het idee dat er in mijn woonplaats niet zoveel bijzonders te zien is.

      Verwijderen
  4. Wat goed toch 4 dagen de alternatieve Nijmeegse 4 daagse gelopen. Een hele prestatie hoor en dat geheel in jouw eigen tempo. En dan ook 2 dagen samen met Irma dat was zeker knus en gezellig. Goh en dan Solo 2 nog tegen komen ...... wat zal jij vreemd opgekeken hebben. Nogmaals CHAPEAU!

    HERMUS

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Knappe prestatie hoor! Ik vind in mijn eentje wandelen ook niet leuk, dan is het veel gezelliger om met iemand te wandelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alleen wandelen is inderdaad niet leuk maar mijn tempo is tegenwoordig heel laag dus het wandelen met mijn vroegere wandelmaatjes zit er niet meer in.

      Verwijderen
  6. Er zullen heel wat wandelaars teleur zijn gesteld in het niet doorgaan van de Nijmeegse Vierdaagse.
    De alternatieve Nijmeegse Vierdaagse is wel de oplossing.
    Een kat kan inderdaad met je mee gaan wandelen, heb hem wel eens naar huis moeten brengen.
    Het mooie van wandelen is wel dat je onder weg veel ziet.
    Je hebt een paar mooie routes gewandeld, petje af dat je het hebt volbracht.
    De gladiolen en medaille zijn zeker verdient. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Solo heeft ook weleens de neiging om een stukje met me mee te lopen. Ik heb inderdaad van mijn routes genoten. Gelukkig was het ook goed wandelweer.

      Verwijderen
  7. een mooi parcours voor deze alternatieve Nijmeegse Vierdaagse Noortje

    een prestatie waar je er terecht trots mag op zijn

    prettig weekend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het inderdaad een prestatie dat ik 4 dagen achtereen 10 km gewandeld heb.

      Verwijderen