Klaverblad wandeltocht Uffelte 07-07-2017


Elk jaar wordt er in juli (de op één na laatste zondag voor de vierdaagse van Nijmegen) de Klaverblad wandeltocht gehouden. Dit is een wandeltocht die bestaat uit vier afzonderlijke routes van elk ongeveer 10 km en de routes lopen door een van de vier natuurgebieden welke rond Uffelte liggen: het Uffelter Binnenveld, Holtinge, Oosterzand en Rheebruggen. Men kan kiezen hoeveel km men deze dag wilt lopen 10, 20, 30 of 40 km. Elke tocht begint bij Herberg de Roskam te Uffelte. Na iedere tocht kom je daar ook weer terug. Daarom spreken ze ook over de Klaverbladwandeltocht. 
Heleen en ik hadden al eerder besloten om deze tocht te gaan doen. Heleen 40 km en ik 30 km. We zouden ieder op ons eigen tempo lopen, dat is zowel voor Heleen als voor mij het prettigst. Trouwens Heleen moet bij de 4daagse 4 x 40 lopen en ik mag gezien mijn leeftijd 4 x 30. Karin had tegen Heleen gezegd dat zij met haar mee zou wandelen dus vertrokken wij die ochtend al vroeg naar Uffelte.

Toen wij Uffelte binnen reden zagen we al snel een speciaal voor de tocht gecreëerd parkeerterrein. Het was van daar niet ver lopen naar de startlocatie.
Toen wij het terras van Herberg de Roskam opliepen om ons in te schrijven zagen we een bord met de regels m.b.t. de wandeltocht. Ik heb dat nog nooit zo ergens zien staan.
Ik schreef me net als Heleen en Karin in voor de 40 km want anders had ik nog niet in kunnen schrijven. 
Na een kop koffie begon ik om 7 uur 30 aan mijn tocht. De eerste route was de Ooster-Westerzand route. 
Het Ooster-, Westerzand is een heidegebied op de stuwwal Havelterberg. De Havelterberg bestaat voor een groot deel uit kalkrijke rode keileem, die verantwoordelijk is voor de floristische en vegetatiekundige verscheidenheid van het gebied. Deze keileem vormt een slecht doorlatende laag waardoor zelfs boven op de berg natte condities bestaan, waarin dopheidevegetaties voorkomen. Natte en droge heiden en heischrale graslanden in afwisseling met vennen en stuifzanden vormen de belangrijke bestanddelen van deze (half)natuurlijke variatie. In de vennen zijn verschillende stadia van verlanding aanwezig. Ook verschillen de vennen in voedselrijkdom. Rond de essen komen plaatselijk soortenrijke eikenberkenbossen voor. In de stuifzandgebieden die vrijwel volledig zijn bebost zijn plaatselijk nog kleinschalige stuifzanden aanwezig met karakteristieke soortenarme buntgras vegetaties
Vlak voor de herberg stond een leuke wegwijzer waarop stond in welke richting het begin van de verschillende routes was.


Onderweg zag ik een apart karretje wat gebruikt werd om het land te besproeien. 
Natuurlijk waren er overal weer schapen te zien. Dat kan ook eigenlijk niet anders in Drenthe. Het was heerlijk om in het bos te lopen en ik genoot dan ook met volle teugen.
Gelukkig stond de route heel goed aangegeven met pijlen want als je alleen loopt moet je zeker goed opletten.
De controlepost was bij camping "De Blauwe Haan" Hier hebben Heleen en ik al vaker een controle gehad bij de 4daagse van Diever maar dan kon je er ook op het terras zitten en wat te drinken kopen. Dit was nu niet het geval waarschijnlijk omdat het nog vrij vroeg was.


Nadat ik 11,1 km gewandeld had kwam ik weer in "De Roskam" aan liet mijn kaart stempelen en kreeg de routebeschrijving voor de Rheebruggen route.
Rheebruggen is een landgoed met loofbossen, hakhoutcomplexen, graslanden, akkers, houtwallen, lanen en Saksische boerderijen; gelegen op een zand- en keileemopduiking, omgeven door open, laaggelegen, vochtige grasland gebieden.

Toen ik Uffelte uitliep kwam ik langs de Drentse koopgoot waar allerlei tweedehands spulletjes te koop werden aangeboden.
Ik stak de drukke Rijksweg en de Drentse Hoofdvaart over en ging nog over een brug. 
Intussen had ik van Heleen al een app'je gekregen dat zij aan het appelgebak zaten en later nog een app'je dat er een pad in deze route zat wat ik heerlijk vind, maar niet heus. Zag het later pas toen ik deze route al gedaan had dat ze me berichtjes had gestuurd. 
Ik vind die paden langs sloten en maaipaden altijd verschrikkelijk. Dit pad vond ik deze keer ook wel bijzonder lang. Ik werd ook steeds ingehaald door medewandelaars want mijn tempo is op zo'n pad helemaal langzaam.
Toch was dit ondanks dat pad langs die sloot wel weer een mooie route.

Deze route was 9,4 km en toen ik weer bij "De Roskam" kwam zag ik Karin op het terras zitten. Haar voeten vonden 20 km genoeg zei ze. Ik nam er even een rust met een kop koffie en vertrok toen voor mijn laatste route: De Uffelter Binnenveld route.
Het Uffelter Binnenveld is een gevarieerd terrein met heide, bloemrijke schraallanden en bos. Het heet een binnenveld omdat het terrein van oudsher aan alle kanten door landbouwgrond omsloten werd. De vegetatie van het heideterrein is – mede als gevolg van de hoogteverschillen – bijzonder gevarieerd. In het voorjaar hebben Heikikkers de vennen in gebruik als voortplantingslocatie. Het gebied is rijk aan vlinders en libellen.
Toen ik het dorp uitliep zag een Huiszwaluwtil.


Als snel voerde de route weer door het bos en over paden langs heide.
Het waren hoofdzakelijk onverharde paden en het was soms wel oppassen geblazen omdat er soms veel boomwortels op de paden waren. Ik ben iemand die nogal snel struikel omdat ik niet altijd mijn voeten goed optil.
Wat mij opviel was dat de routes heel goed voorzien waren van pijlen. Mislopen was eigenlijk niet mogelijk. Ook lagen er soms kleine obstakels op het pad.
Ik kwam op het Domineespaadje.
Het Domineespaadje dateert uit de 16e eeuw en verbindt de Pastorie aan de Raadhuislaan met de Clemenskerk aan de Kerklaan, een afstand van 500 meter.

In WO II was dit streng verboden gebied aangezien hier telefoonkabels van de Duitsers liepen, die aan het kanaal, de Drentse Hoofdvaart, stellingen hadden ter verdediging van de  gelukkig nooit operationeel geworden “Fliegerhorst Havelte”.
Ná de oorlog raakte het paadje in onbruik en verval o.a. vanwege mogelijk achter gebleven munitie.
Pas in 2002 heeft “Landschapsbeheer Drenthe” met behulp van de inzet van vele vrijwilligers dit prachtige in oude luister hersteld.

Ik kwam langs het golfterrein van Havelte en ook hier zag ik veel bomen met linten die waarschuwden voor de eikenschorsprocessierups. Ik vond dit natuurlijk helemaal niet prettig en was zo bezig met speuren naar die bomen dat ik vergeten ben om nog meer foto's te nemen. 
Toen ik op een graspad liep vlakbij het dorp Uffelte vroeg een man of ik wel goed liep want hij had verder nog geen wandelaar gezien. Ik zei dat ik het zeker wist want ik zag net een pijl. Later toen hij me passeerde op de fiets zei hij dat er nog meer wandelaars achter me aankwamen.
Voordat ik me in De Roskam ging afmelden kwam ik in het dorp nog langs deze Minibieb.
Na mijn afmelding ging ik bij Karin op het terras zitten wachten op Heleen die nog bezig was aan haar vierde route. 
Ik heb in totaal 29,7 km gelopen en ik vond het een pracht tocht ondanks dat er veel onverharde paden in zaten. Ik vind dit een tocht die ik zeker nog eens zou willen doen.
Dit was de laatste trainingstocht voor de Nijmeegse Vierdaagse en ondanks dat het lopen me deze dag goed afging ben ik er niet zeker van of ik de 4daagse met succes zal uitlopen.

21 opmerkingen:

  1. Heel mooie route, Noortje.
    Leuk, dat karretje ! En een biebje !
    Hier en daar wel moeilijkere stukjes voor jou.
    Alle succes gewenst, je doet het !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij dat biebje moest ik gelijk aan jou denken.
      Het scheelt voor mij dat de 4daagse helemaal verhard is.

      Verwijderen
  2. Prachtige tocht zeg.. zoveel bos en onverhard vind ik juist geweldig!
    Een echt Klavertje Drie liep je! knap hoor! ik doe je dít al niet na.. maar in de drukte van de Vierdaagse zul je me sowieso nooit vinden.. dat vind ik al een prestatie als je je daar in durft te gooien hahahaa! Niet zo twijfelen hoor.. gaat vast goed komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bos en onverhard vind ik ook geweldig maar ik loop daar tegenwoordig minder gemakkelijk.
      We kregen als aandenken aan de tocht ook een houten klavertje wat je aan je rugzak kan hangen. Ik ben vergeten om deze op de foto te zetten.
      De vierdaagse is natuurlijk niet te vergelijken met een gewone wandeltocht maar ik vind de sfeer eromheen zo fantastisch.
      Volgens mij twijfel ik ieder jaar of ik het wel zal halen.

      Verwijderen
    2. Volgens mij ook! hahahaa! Maar wat maakt het uit.. als je maar lol erin hebt!
      Ik wens je in ieder geval alvast veel plezier en succes toe komende week!

      Verwijderen
  3. Een fraai verslag van een fijne wandeling Noortje, je heb onderweg een hoop gezien, Drenthe is mooi hè?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Drenthe is inderdaad een pracht provincie om te wandelen en te fietsen.

      Verwijderen
  4. een mooie natuurwandeling Noortje

    en een mooi en interessant verslag

    alle succes bij de 4 -daagse

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was echt een wandeling door de natuur en het succes wat je me wenste heeft zeker geholpen want ik heb het gehaald.

      Verwijderen
  5. Weer een hele tocht, dat hebben ze wel leuk bedacht en uitgevoerd. Toch lijkt samen lopen me ook wel leuk, maar alleen zou ik ook niet erg vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alleen wandelen heeft ook voordelen je kunt je eigen tempo lopen en dat is voor mij wel belangrijk

      Verwijderen
  6. Het is zeker een mooie wandeltocht.
    Delen van het land hebben zeker nog met droogte te maken, een hele verandering in het weer. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was er erg droog. De zandpaden waren dan ook erg mul. Drenthe is een pracht provincie om te wandelen en trouwens ook om te fietsen.

      Verwijderen
  7. 't Is begonnen! En ik denk dat het de eerste dagen toch zéker goed wandelweer voor jou is. Dus succes hè.. maak er wat moois van! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was voor mij eigenlijk al weer te warm. Ik zweette de laatste dagen zelfs als een otter.

      Verwijderen
  8. Ik vind het zo'n slimme constructie, zo'n klaverblad! Zo heb je vier routes die je nog kunt combineren ook. Echt ideaal lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind dat altijd leuke tochten. In Ekehaar hebben ze de stertocht dat is 4 lussen van 12,5 km. Vind ik ook altijd een leuke tocht om te lopen.

      Verwijderen
  9. Je had goed getraind dus.. want je hebt de zoveelste editie van de Vierdaagse in the pocket hè!
    Hartstikke gefeliciteerd hoor meid! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  10. GefeLIESiteerd, Noortje ! 'k Lees net bij MizzD...

    BeantwoordenVerwijderen