Oefentocht van 20 km met Heleen 04-07-2019

Heleen en ik hadden deze dag een oefentochtje van ongeveer 20 km op ons programma staan. 
Heleen kwam met het voorstel om min of meer een rondje om mijn woonplaats te lopen. Allereerst gingen we richting Muntendam. 
Hier gingen we een wijkje in waar ik nog nooit geweest was. We kwamen langs een vijver waar heel wat nijlganzen zaten maar de meesten kozen snel het water toen wij naderbij kwamen.
We kwamen langs het voormalige Stoomgemaal ‘Wijdeveld’.  Het werd gebouwd in 1890 en bemaalde vroeger de polder De Wiede welke zich tussen Muntendam en Veendam bevind.
Vanaf 1930 werkte dit gemaal niet langer op stoom, maar op elektriciteit. Weer later, in 1975, werd het gemaal verbouwd tot woonhuis. Inmiddels is De Wiede een natuurgebied.
Hierna gingen we richting de polder De Wiede. Het klinkt misschien wat vreemd een polder in de Veenkoloniën maar het is een stukje oud beeklandschap. Door dit stukje oud beeklandschap loopt ook een meanderende riviertje de Oude Ae genaamd. Hier zijn regelmatig reeën te zien maar we zagen er geen.
Toen we in Veendam Noord kwamen besloten we bij de warme bakker, die daar in het Winkelcentrum zit gevulde koeken te gaan halen. We zouden dan bij mijn thuis een rust houden want we waren toen ongeveer op de helft van onze tocht. Ook nu zagen we bij de vijvers weer veel nijlganzen.
Toen we de gevulde koeken gekocht hadden en we richting mijn huis gingen kwamen we onderweg weer een kabouter tegen (net als bij de vierdaagse in Diever, volgens mij bestaan ze echt, hahaha) 
Thuis smaakten de gevulden koek ons heerlijk. Manlief had de koffie gezet want hij was gelukkig weer thuis uit het verpleeghuis.
We besloten het tweede gedeelte van onze tocht door het mooie Borgerswold park te doen.
Ik had al in ons streekblad gelezen dat er in onze gemeente ook bomen met de eikenprocessierupsen waren. In het park zagen we ook bomen met linten waarop stond dat we voor ze moesten oppassen.
Even verderop zagen we een bankje maar goed dat we geen behoefte aan een rust hadden want het zag er niet erg geriefelijk meer uit.
In het park kozen we ook voor wat smalle en onverharde paden.
Iedere keer als ik in dit park wandel valt het me op dat het zo'n mooi park is waar ik eigenlijk veel te weinig kom. We hebben die dag 19,5 km gewandeld en het was weer gezellig om dit samen met Heleen te doen.

17 opmerkingen:

  1. Heerlijke omgeving, Noortje !
    Blij te lezen dat Manlief weer thuis is !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms vergeet je het moois dichtbij huis. Ja heerlijk dat manlief weer thuis is.

      Verwijderen
  2. Een mooi verslag van een fijne wandeling Noortje, de foto van de reiger met de waterlelies op de voorgrond, is prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi wandelingetje weer! Prachtig als je dat op zo'n korte afstand van je eigen huis hebt!
    Jekkes, die rupsen zie je echt overal nu hè!
    Maar die ganzen..? op de eerste foto lopen inderdaad nijlganzen.. maar op de latere foto's lijken het die met zwarte kop te zijn, dat zijn Canadese ganzen. Lijkt me ook logischer, want nijlganzen zitten meestal niet in grote groepen bijeen.. Canadese wel.
    Een kabouter..?? waar?? ik zie 'm niet hoor! :-P

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. psje.. het ziet er voorlopig naar uit dat het heel aardige wandeltemperaturen worden in Nijmegen, zo rond de 23 graden.. als die voorspellingen niet teveel meer veranderen, wordt dat fijn wandelen voor jou! ;-)

      Verwijderen
    2. Weer wat geleerd over die ganzen. Ik dacht dat hier allemaal nijlganzen bij ons in de buurt zaten maar dat schijnt toch niet zo te zijn.
      Als je goed om je heen kijkt zie je wel kabouters hoor! Er zitten er zelfs bij mij in de tuin, hahaha.

      Het zal dit jaar niet aan het weer liggen, zo als het er nu uitziet, dat ik het niet haal. De voeten en spieren zullen eerder het probleem zijn.

      Verwijderen
    3. Niet teveel zorgen vooruit maken hoor.. gewoon er een mooie week van maken. Maar dat doe jij sowieso altijd wel volgens mij! ;-)

      Verwijderen
    4. Genieten wordt het zeker of ik het nu haal of niet.

      Verwijderen
  4. Toch leuk om een bankje tegen te komen tijdens je oefentocht.
    Ook hier veel Canadese ganzen, meer dan vorige jaren.
    Wat fijn dat manlief weer koffie kan zetten.
    Voor de eikenprocessierupsen moet je zeker oppassen, hoor dat er veel klachten zijn.
    Een mooie wandeltocht. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Manlief zet altijd koffie dus het is fijn dat hij weer thuis is (niet alleen daarom hoor)
      Dat bankje zag er niet echt gerieflijk uit. Meerdere bankjes in het park mochten weleens opgeknapt worden.

      Verwijderen
  5. Wat een leuke foto's van een mooie tocht. Die tuinkanbouter vind ik echt geweldig. En jullie hadden mooi weer zo te zien. Loop je dan aan de hand van een route? Hoe weet je dat je 20 km hebt gehaald?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind kabouters altijd leuk om te zien. Ik heb er ook een paar in mijn tuin staan.
      Ik gebruik de samsung health app op mijn telefoon om te zien hoeveel km ik gelopen heb.
      Ik heb ook een garmin gps maar die gebruik ik nog maar zelden nu ik deze app op mijn smartphone heb.

      Verwijderen
  6. eikenprocessierupsen....een echte plaag Noortje

    een mooi rondje om het huis

    en leuk dat je man weer thuis is

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je er maar oog voor hebt dan zie je overal wel mooie dingen.

      Die rupsen worden inderdaad een steeds groter probleem.

      Ja het is heerlijk dat mijn man weer thuis is.

      Verwijderen
  7. Totaal onbekende omgeving maar wat is het er mooi. Dat kleine stenen huisje en zo'n mooie Minibieb. Met die rotrups moeten we gaan leren leven schijnbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind Drenthe zowel om te wandelen als om te fietsen een hele mooie provincie.

      Verwijderen